Co přinesl týden 4.1. – 10. 1. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „Připadá mi škoda ztratit čas online hodiny výkladem a nechat žáky samotné ve chvíli, kdy třeba zjistí, že tomu nerozumí. Má to tu výhodu, že kdo něčemu nerozumí, může si video pustit dvakrát třikrát a na hodině se doptat. Problém nastává, když se na video někdo vůbec nepodívá. Ale s tím se nedá nic dělat,“ vysvětluje Štěpánka Baierlová, učitelka matematiky a informatiky na základní škole v Sušici, která vloni skončila druhá v ceně pro inspirativní učitele Global Teacher Prize, proč při online hodinách nevykládá novou látku. (lidovky.cz)
V souvislostech:
Po dlouhém čekání se před Vánoci dostalo ve druhém čtení na dlouho odkládanou novelu zákona o pedagogických pracovnících. Tento týden ji projednal školský výbor Sněmovny. Ministerský návrh směřuje do posledního kola, a to k definitivnímu hlasování ve Sněmovně. Půjde v něm s velkou pravděpodobností o poslední větší změnu školské legislativy v tomto volebním období.
Školský výbor doporučil Sněmovně, aby jako celek novelu schválila a přidala doporučení, aby se do novely promítlo zvýšení příplatku za třídnictví ze současného minima (600 korun) na 1500 až 2300 korun. Na tomto kroku se poslanci shodli s ministrem školství Robertem Plagou, podle kterého by ředitelé škol mohli třídnické příspěvky zaplatit z navýšených nadtarifních prostředků.
Vyostřená diskuse se vedla o tu část novely, která přináší pravidla pro zaměstnávání nepedagogů jako učitelů na 2. stupni základních škol a na středních školách. Ředitelé škol mohou jako učitele zaměstnat člověka bez pedagogického vzdělání pouze v případě, pokud nemají žádného kvalifikovaného zájemce. To se nelíbí například koaliční ČSSD, školským odborům, zástupcům pedagogických fakult a některým profesním organizacím.
„Nevystačíme si s tím, že je někdo třeba skvělý zahradník nebo chemik, ale potřebujeme opravdu znalosti pedagogiky, didaktiky a metodiky,“ shrnula pro ČT24 poslankyně a bývalá ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) obavy těch, kdo jsou přesvědčeni, že otevření učitelské profese sníží kvalitu vzdělávání. Novela počítá s tím, že by ve školách mohli učit lidé s vysokoškolským diplomem, ale bez pedagogického vzdělání. Do tří let by měli povinnost si potřebnou kvalifikaci doplnit. O jejich učitelských předpokladech by rozhodoval ředitel, což se nelíbí vysokoškolskému pedagogovi Stanislavu Štechovi, který byl tak jako Valachová ministrem školství za ČSSD. „Ředitel školy bude tou jedinou osobou, která rozhodne, že inženýr strojař bude na škole učit třeba chemii nebo jiný předmět, pokud ho to baví a ředitel nemůže nikoho jiného sehnat. Je to jistě příklad extrémní, ale zákon by ho umožnil,” citují ho novinky.cz.
Robert Plaga s těmito postoji nesouhlasí. „Změna podle něj ředitelům škol kromě přijímání nových učitelů otevře „sekundární kanál”, jak pedagogický sbor doplnit o vysokoškoláky s magisterským titulem, případně i další odborníky s nejméně pětiletou praxí v oboru např. jako učitele praktického vyučování či odborného výcviku,“ píší novinky.cz.
Podle ministerského šetření z roku 2019 bylo 6,6 % učitelských úvazků obsazeno učiteli bez potřebné kvalifikace, tzv. na výjimku. S kvalifikací učitelů mají školy potíže už od roku 2004, kdy stát požadavky na profesi učitele poprvé definoval. Zákon platný od 1. ledna 2005 předpokládal, že po přechodném pětiletém období budou učit pouze absolventi vysokoškolských pedagogických oborů. Přechodné období bylo v roce 2009 prodlouženo o dalších pět let, těsně před jeho uplynutím pak byla schválena nová úprava zákona, která umožňuje ředitelům škol zaměstnávat již zmíněných 6,6 % nekvalifikovaných učitelů, pokud se jim nedařilo volné místo zaplnit učitelem kvalifikovaným. Ředitelé škol ale musí opakovaně dokládat, že kvalifikovaného učitele dále hledají.
„Vstup lidí s jinou vzdělanostní a profesní zkušeností do profese učitele je nejen rozumný, zejména v segmentech, jako jsou druhé stupně základních škol a střední školy, ale z řady důvodů i nutný. Celoživotní povolání mizí, učitelství jistě nebude výjimka,“ píše v komentáři Jiří Nantl, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast vzdělávání (ODS). Upozorňuje ale, že to nemůže fungovat bez nastavení kariérního systému a profesního standardu, který alternativní cestu k získání učitelské kvalifikace umožňoval.
Výběr z Edukalendáře: