Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

EDUin doporučuje, aby tato pozice byla legislativně ukotvená.

IMG_1040 (1)

ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Vláda by dnes měla projednat novelu školského zákona, která přichází mimo jiné s návrhem zavést do zákona o pedagogických pracovnících pozici sociálního pedagoga. Ministři musí zvolit mezi dvěma variantami – ta první s touto pozicí v zákoně nepočítá, druhá ji tam naopak uvádí. Zavedení této pozice do zákona přitom ministerstvo školství slíbilo ve svém dokumentu Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ jako jeden z nástrojů snižování nerovností ve vzdělávání, což je jeden ze dvou hlavních cílů celého dokumentu. 

Na potřebě propojit ve školách vzdělávací oblast s oblastí sociální práce panuje shoda napříč odbornou veřejností, jak ukázal i letošní Audit vzdělávacího systému. Jde o podporu dětí ohrožených sociálním znevýhodněním, ale i dětí cizinců nebo z rodin v komplikovaných životních situacích. Sociální pedagog může pomoci i učitelům ve školách zvládat problematické situace a navazovat spolupráci s rodinami žáků, která je klíčová při řešení potíží, včetně například šikany. Doposud byla nejen tato pozice ve školách financovaná převážně z Evropských fondů. EDUin proto doporučuje, aby pozice sociálního pedagoga byla legislativně ukotvena s návazným financováním ze státního rozpočtu. 

Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Na zavedení této pozice do zákona, ale především do škol, se čeká už řadu let. Není možné donekonečna financovat podporu pro učitele i žáky z projektových zdrojů, jednoduše i proto, že tyto peníze již brzy nebudou pro školy k dispozici. V rámci mnoha projektů měly školy v posledních letech možnost užitečnost této pozice ověřit v praxi a ta ukazuje, že tam, kde se stal sociální pedagog součástí školního týmu, se jeho role osvědčila.”

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články