Sdílet článek
EDUin doporučuje, aby tato pozice byla legislativně ukotvená.
EDUin 2. 10. 2024
ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Vláda by dnes měla projednat novelu školského zákona, která přichází mimo jiné s návrhem zavést do zákona o pedagogických pracovnících pozici sociálního pedagoga. Ministři musí zvolit mezi dvěma variantami – ta první s touto pozicí v zákoně nepočítá, druhá ji tam naopak uvádí. Zavedení této pozice do zákona přitom ministerstvo školství slíbilo ve svém dokumentu Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ jako jeden z nástrojů snižování nerovností ve vzdělávání, což je jeden ze dvou hlavních cílů celého dokumentu.
Na potřebě propojit ve školách vzdělávací oblast s oblastí sociální práce panuje shoda napříč odbornou veřejností, jak ukázal i letošní Audit vzdělávacího systému. Jde o podporu dětí ohrožených sociálním znevýhodněním, ale i dětí cizinců nebo z rodin v komplikovaných životních situacích. Sociální pedagog může pomoci i učitelům ve školách zvládat problematické situace a navazovat spolupráci s rodinami žáků, která je klíčová při řešení potíží, včetně například šikany. Doposud byla nejen tato pozice ve školách financovaná převážně z Evropských fondů. EDUin proto doporučuje, aby pozice sociálního pedagoga byla legislativně ukotvena s návazným financováním ze státního rozpočtu.
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Na zavedení této pozice do zákona, ale především do škol, se čeká už řadu let. Není možné donekonečna financovat podporu pro učitele i žáky z projektových zdrojů, jednoduše i proto, že tyto peníze již brzy nebudou pro školy k dispozici. V rámci mnoha projektů měly školy v posledních letech možnost užitečnost této pozice ověřit v praxi a ta ukazuje, že tam, kde se stal sociální pedagog součástí školního týmu, se jeho role osvědčila.”