Současnou uprchlickou vlnu by české školství zvládnout mělo, ale platí to zatím jen teoreticky

19. 4. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek1

Co přinesl týden  11. 4. – 17. 4. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Neberu to tak, že ve třídě máme nějaký souboj. Jsme tam od toho, abychom se společně učili, a tím myslím, že i já se učím od žáků. Zrcadlem, které mi žáci dávají, se učím něco sám o sobě, například o tom, jak pracuji s autoritou, jak ji vnímám,“ odpovídá učitel Daniel Pražák z iniciativy Otevřeno na otázku, zda problémový žák může být motivátorem. (irozhlas.cz)

V souvislostech

  • Na papíře mají české školy pro ukrajinské uprchlíky místa dost, v praxi ale bude potřeba rychle odpovědět na celou řadu otázek

Výsledky mimořádného šetření kapacit základních a mateřských škol zveřejnilo na začátku minulého týdne ministerstvo školství. Údaje vychází ze stavu, jaký ve školách byl k 7. dubnu. „Od pondělí 11. dubna 2022 mohou školy tyto údaje v systému průběžně aktualizovat,“ říká ředitel odboru informatiky a statistiky MŠMT Václav Jelen. Ministerstvo si od toho slibuje, že bude mít k dispozici aktuální informace a bude moci koordinovat spolupráci s dalšími aktéry, například s kraji.

Analytici z PAQ Research spojili v krátké zprávě Vzdělávání a uprchlíci údaje o kapacitě ve školkách a školách s počty dětí, které jsou hlášené jako uprchlíci. Došli k závěru, že na počet míst by současnou uprchlickou vlnu české školství zvládnout mělo, ale platí to jen teoreticky. Problém je v přehlcení některých regionů (především Praha a prstenec kolem ní, ale v některých „parametrech“ například také Pardubice, Brno nebo Plzeň) a v chronických potížích s malou kapacitou mateřských škol (neplatí to ale všude, například na Ostravsku je míst dost). Místa budou chybět také na 2. stupni.

Štěpán Kment v rozhovoru pro irozhlas.cz vysvětluje souvislosti rozhodnutí, která budou muset ministerstvo i místní správa udělat. Bude potřeba doplnit chybějící místa ve školkách za pomoci dětských skupin, část problémů může řešit doprava dětí do vzdálenějších škol. Bude třeba zamezit vzniku segregovaných škol. „Je otázka, jestli by stát neměl rodinám v nouzovém bydlení připravit nabídku na přesun do míst, kde jsou volné kapacity školských zařízení, bydlení za dostupné nájemné a kde budou mít větší šance najít pracovní uplatnění pro svoji kvalifikaci. Je ale třeba, aby zřizovatelé hledali i jiná řešení a nespoléhali se na to, že stát stihne relokace do září zařídit,“ říká Štěpán Kment.

Podle rozhovoru irozhlas.cz s ředitelem odboru základního školství Michalem Černým si ale ministerstvo splnění doporučení PAQ Research, aby byla dodržena hranice 20 % ukrajinských dětí, jako cíl nedává. Případné relokace podle něj bude řešit někdo jiný. Na nedostatek míst ve školách se připravuje například Praha 10. „Jedna možnost jsou ukrajinské školy. Druhá je využít kapacit Středočeského kraje. Umíme si představit, že i tyto děti mohou cestovat někam do školy a obsadit volná místa. My to můžeme organizovat, zařídit doprovod, ale je třeba, aby vláda vyslala signál,“ řekla starostka městské části a senátorka Romana Chmelová (blesk.cz).

V Praze 10 našlo podle Romany Chmelové zatím útočiště přes 2000 ukrajinských dětí. Fungující adaptační skupiny tu navštívil ukrajinský velvyslanec Jevhenij Perebyjnis. „Jedním z výstupů jednání s panem velvyslancem bylo, že by si toto téma zasloužilo širší debatu. Nabídla jsem za Senát určitou platformu, že bychom mohli udělat diskusi s ministerstvem školství, ale je nutné, aby u toho byli i lidé z praxe. Z debaty nám dnes vyplynulo, že bude potřeba kombinace těch řešení,“ řekla Chmelová.

Na to, že ne všichni Ukrajinci jsou nyní ubytováni v oblastech, kde je dobrá dostupnost práce a vzdělání pro jejich děti, upozorňuje předseda Asociace krajů Martin Kuba, navíc jde často o dočasné ubytování. První fázi jsme podle něj zvládli, druhá ale bude těžší. „My je potřebujeme dostat do práce a děti do školek a škol. To bude úplně jiný proces. Teď potřebujeme mít od ministerstva školství zmapované kapacity škol v okresech, od ministerstva práce a sociálních věcí potřebujeme data o kapacitách pracovního trhu a volných místech v jednotlivých okresech. Pak totiž často začneme zjišťovat, že tam, kde máme možnosti ubytování, k tomu bohužel vůbec nemáme školky nebo školy,“ řekl Kuba pro seznamzpravy.cz.

Stát navíc musí počítat s tím, že se situace do začátku nového školního roku může radikálně změnit, včetně toho, že se Česko bude muset vypořádat s další uprchlickou vlnou. Vláda se připravuje na tři různé scénáře – první počítá s rychlou stabilizací, během níž nebude počet uprchlíků do ČR významněji stoupat, druhý s postupnou eskalací konfliktu, která zvýší počet příchozích na půl milionu až 600 000 osob, a pak s extrémní eskalací, která by přiměla k útěku do České republiky až milion ukrajinských občanů. Školství je jednou z mnoha oblastí, které se strategie věnuje (CNN Prima News).

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články