Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Státní maturita a standardy vzdělávání jsou potenciálně nebezpečný nástroj. Zacházejme s nimi opatrně.

24. 11. 2010
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin vyzývá ministra školství, aby upřesnil svoje představy o zavádění plošných testů žákovské populace a vzdělávacích standardů.

Praha 24. listopadu 2010 – obecně prospěšná společnost EDUin se obrací na ministra školství Josefa Dobeše s výzvou, aby seznámil veřejnost se svými plány při zavádění vzdělávacích standardů a dalšího plošného testování žákovské populace. Informace, které se objevují v médiích a které sděluje i sám ministr při tiskových konferencích, jsou dosti nepřehledné a často není jasné, co je momentální nápad a co je skutečné koncepční návrh. Typickým příkladem je například zmínka ministra o možném testování dětí v mateřských školách. Žádáme proto vedení ministerstva, aby zveřejnilo materiál, z něhož bude zřejmé, které kroky opravdu plánuje, včetně alespoň hrubého časového harmonogramu jejich zavádění.

Tomáš Feřtek , tiskový mluvčí EDUin o.p.s., řekl: „Bouřlivá debata okolo maturitní generálky, v jejímž rámci ministr Josef Dobeš opakovaně zmínil záměr zavádět další testy prakticky na všech stupních škol, poněkud zamlžila, co ministerstvo opravdu chce uskutečnit. Ministr například zmínil i urychlené vypracování vzdělávacích standardů pro základní školy v termínech, které prakticky vylučují, aby šlo o opravdu funkční nástroj. Proto bychom považovali za rozumné, aby ministr zveřejnil přehledný ´jízdní řád´, z něhož bude patrné co, jak a kdy hodlá zavést.“

Možná rizika, která vnímáme jako zcela reálná při příliš rychlém zavádění testů a standardů podrobněji uvádíme v příloze.

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016

Poznámky pro editory:

Možná rizika vidíme v těchto bodech:

  • Snaha ministra školství zavést v reakci na špatné výsledky studentů v „maturitních“ testech z matematiky co nejrychleji standardy vzdělávání na základních školách (viz tisková konference ministra Dobeše 1. listopadu 2010) podle našeho názoru zvýšení kvality nepomůže. Vzdělávací standardy má většina evropských zemí i řada respektovaných mimoevropských. Samy o sobě ale na úrovni znalostí nic podstatného nezmění.

  • Pro dosažení dobrých vzdělávacích výsledků žáků není nutný jen seznam toho, co mají umět, ale především jasně formulovaný vzdělávací plán, jak těchto dovedností a znalostí dosáhnout, a také podpora učitelů, kteří by měli tento plán realizovat.

  • Zatímco učitelům a jejich platovým podmínkám věnuje ministr školství přiměřenou pozornost, byť zatím bez konkrétního výsledku, profesní podpora pedagogů, standard učitele, strategie vzdělávání a jeho obsah (kurikulum) se ocitly na vedlejší koleji.

  • Pokud v této situaci ministerstvo zavede v jednotlivých předmětech povinné seznamy znalostí bez toho, aby ověřilo jejich reálnost a přiměřenost a rozumně vymezilo vztah standardu k současným kurikulárním dokumentům, fakticky zahodí práci svých předchůdců na vzdělávacích dokumentech (rámcových vzdělávacích programech) a především veškerou práci učitelů, kteří zpracovávali školní vzdělávací programy. Tím hlavním, na co se budou školy orientovat a na co budou připravovat své žáky, budou právě standardy vzdělávání, respektive jejich testování.

  • Rychlé vytvoření standardů bez náležité pilotáže může způsobit, že standard bude nevyvážený a maximalistický. Nebylo by to v historii našeho školství poprvé. Jeho důsledkem bude, že učitelé budou nuceni žáky připravovat jen na testy a nebudou mít čas ani motivaci zabývat se rozvojem kompetencí žáků a zvyšováním kvality výuky.

EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články