Co přinesl týden 13. 5. – 19. 5. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Musíme chápat, že když křičí a perou se, nebo se naopak odstřihnou a zírají tupě do zdi, že to je jejich způsob, jak se uklidňují a regulují. Jinak to nedokážou. A my musíme tisíce a statisíce špatných zkušeností, které ty děti mají, pomalu přepsat dobrými zkušenostmi. Musíme jim vytvořit a ukázat bezpečí. A musíme být připraveni na to, že jim dlouho potrvá, než pochopí, co to takové bezpečí vůbec je.“ Norský psycholog Lars Lysker vysvětluje, jak pomáhat dětem s komplexními traumaty (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Podle dat ministerstva školství, která zveřejnila ČTK, vyplývá, že bezmála 6 % ze všech žáků, kteří dokončovali povinnou devítiletou školní docházku, ji neuzavřelo v 9. třídě a následně školu opustili. To znamená, že v daný moment nemají uzavřené základní vzdělání (jímž je dokončení 9. tříd ZŠ) a ze školy odcházejí – nejčastěji v 8. třídě vlivem opakování ročníku nebo odkladu zahájení školní docházky. V konkrétních číslech jde o 4 797 žáků z celkového počtu 82 091, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Jak vyplynulo z konverzace nad těmito statistikami (Facebook), ministerstvo školství nedisponuje přenositelným identifikátorem žáků, který by umožňoval sledovat, kolik ze zmiňovaných se do školy vrátilo, aby si základní vzdělání doplnilo.
Obdobná situace panuje i ve středním školství, kde narůstá počet předčasných odchodů ze vzdělávání. Výsledky šetření EU Labour Force Survey ukazují (Facebook; tabulka níže), že mezi rokem 2014 a 2018 stoupl počet osob ve věku 18 až 24 majících maximálně základní vzdělání a dále nestudujících o bezmála šestinu. V roce 2017 šlo o nárůst dokonce o pětinu. Opět se ukazuje, že situace je nejkritičtější na severozápadě Čech a v Moravskoslezském kraji. Je alarmující, že téměř každý pátý v Ústeckém a Karlovarském kraji má jako nejvyšší kvalifikaci základní vzdělání (statistika zahrnuje ale i nižší). „Bez vzdělání se mladý člověk stává pouhým biologickým materiálem a snadnou obětí vlastní negramotnosti, sekundárně pak šmejdů všeho druhu,“ komentuje data Bob Kartous a dodává, že mezi dokončeným a nedokončeným základním vzděláním je z hlediska možného praktického uplatnění relativně bezvýznamný rozdíl (A2larm).
Výsledky žáků jsou silně závislé na socioekonomickém statusu žáků, tedy jinými slovy vzdělávací systém selhává v redukci nerovností, které pramení z jejich zázemí. Analýza nadace Eduzměna doplňuje: „Vliv sociálního původu na výsledky žáků se navíc zvyšuje – ČR patří mezi země s nejvyšším nárůstem vlivu ESCS na výsledky žáků mezi lety 2006 a 2015. Ve výsledku tak Česko patří mezi země se zhoršující se kvalitou a zvyšující se nerovností ve vzdělání.“ Bob Kartous dále upozorňuje, že nedokončené střední vzdělání může souviset i se zavedením maturit v roce 2011, což lze dokázat jako korelaci na zmiňovaných datech. Rodinný status podle výsledků šetření PISA výrazně určuje, na jakou školu dítě chodí, a posléze jakých výsledků dosáhne. Podobné závěry přinesla i studie CLoSE, která ukázala, že na výsledky žáků má velký vliv souhrnný socioekonomický status školy, který není přímo závislý na jejím typu při srovnání 2. stupňů ZŠ a víceletých gymnázií.
Bob Kartous navrhuje, že řešením by mohlo být prodloužení povinné školní docházky. Ta bývala do roku 1995 desetiletá, což znamenalo, že téměř jistě bylo uzavřeno základní vzdělání a žák musel dále pokračovat na střední školu. Celosvětová data rovněž ukazují jednak zvyšování průměrné délky školní docházky napříč časem a jednak korelaci mezi delší průměrnou délkou vzdělávání ve škole a lepšími výsledky v PISA testování (obojí Our World in Data). Kartous doplňuje, že je potřeba více meziresortní spolupráce na zlepšování situace, která pramení ze špatného sociálního zajištění dětí ve znevýhodněných rodinách. „Česká politická scéna má totiž plné ruce práce s vytvářením pseudoproblémů a hledáním jejich pseudořešení. Na což jí – za podpory řady médií – naskakuje celá společnost, takže se veřejná diskuse o tak podstatných věcech de facto nevede.“
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: