Podpora digitálních technologií je silným tématem poslední doby, nejnověji na ni reaguje i Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 schválená poslanci během letošního podzimu. Tu vám ZDE nabízíme ke stažení. Rozhovor o informatickém myšlení ZDE. Strategie pojmenovává tři hlavní priority: snižování nerovností ve vzdělávání, podpora kvality výuky a učitelů jako hlavního předpokladu a odpovědné řízení vzdělávacího systému. Shrnutí připravila Kateřina Hořavová.
Pro příštích šest let nastavila strategie sedm hlavních směrů intervence, je v nich podpora učitelů, rozvoj jejich didaktických schopností začlenit do výuky IT, obohacení RVP o oblast informatického myšlení i přepracování stávajícího obsahu IT. Jakým směrem se může už nyní ubírat škola po cestě, kterou Strategie otvírá? Představme si příklady v duchu jednotlivých intervencí.
- Zkuste na své škole podpořit učitele ve vzájemném sdílení materiálů pro výuku, zdrojů a odkazů, případně navažte kontakt i s další školou.
- Nebuďte na rozvoj kompetencí k digitální gramotnosti i informatickému myšlení sami, zajímejte se o volnočasové aktivity v okolí školy a využívejte jejich know-how. I skauti dnes běžně rozvíjejí digitání gramotnost dětí.
- Veďte učitele všech předmětů, nejen informatiky, k individuálnímu vzdělávání v didaktice digitálních technologií, dobrým českým zdrojem je například spomocník. Učte se jeden od druhého, umět ovládat technologie je dobrý začátek pro to, abyste je mohli vhodně začlenit do výuky.
- Posilujte rychlost připojení ve své škole, získáte tím možnost využívat šířeji nové technologie: pracovat s audiovizuálními materiály, streamovat, skypovat, účastnit se webinářů atd.. Možná pro vás také budou zajímavé příklady škol, ve kterých mění školní řád, aby žáci mohli ve výuce používat mobily a všechna vlastní zařízení na školním připojení.
- Začněte u vás na škole využívat data žáků pro lepší nastavování výukového procesu, zjišťujte, kde jsou nejčastěji problémy napříč třídami, sledujte vývoj jednotlivých žáků a rozšiřujte formy výuky tak, aby více žáků dostávalo lepší podporu.
- Potřebujete-li poradit, kontaktujte některého didaktika digitálních technologií nebo v současném roce například ve svém okolí školu, která je zapojená do Výzvy 51 (projektu obsahujícího didaktiku digitálních technologií a nákup nových zařízení do škol).
- Povídejte si s rodiči o technologiích a i strategii práce s nimi nastavujte společně. Můžete pak využít synergického efektu, kdy budete společně s rodiči usilovat o totéž – o děti připravené pro život v 21. Století.