Praha 1. června 2012 – Studentů, kteří mají pochybnosti o kvalifikovanosti hodnocení své písemné práce, přibývá. Často se setkávají s malou informovaností škol a krajských úřadů, které jim nejsou schopné efektivně poradit, jak se proti výsledkům hodnocení odvolat. Největším problémem zůstává, že opravená verze písemné práce není dostupná ani pro školy a učitele.
S potížemi při shánění podkladů pro žádost o přezkoumání hodnocení písemné práce se setkávají studenti a jejich rodiče jednak na školách, které nevydávají hodnotící protokoly automaticky, ale až na vyžádání, jednak na krajských úřadech, které nejsou na odvolání připravené a nenabízejí ani příslušnou informační linku, ani vzorové formuláře žádostí.
Cermat je přesvědčen, že žák, který obdržel úřední Záznam o hodnocení písemné práce a vyžádá si z archivu školy svou písemku, má dostatek podkladů pro podání žádosti o přezkoumání výsledků zkoušky. Praxe ukazuje pravý opak. Protokoly buď neobsahují žádný slovní komentář, případně jde o text pro neodborníka nesrozumitelný. Často ho přehledně neumí interpretovat ani sami učitelé. Proto požadují, aby mohli nahlédnout přímo do opravené slohové práce.
Cermat ale nepočítá se zasláním opravené písemky ani v případě, že by o ni požádala přímo škola na základě osobního čísla studenta, které mu je v systému Cermatu přidělené.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Během včerejšího dne se na EDUin obrátilo dalších zhruba deset rodičů studentů z celé České republiky, kteří se snaží sehnat informace o tom, jak podat odvolání proti hodnocení slohové práce. Potvrzuje se, že pro neodborníka je samotný záznam o hodnocení písemné práce nesrozumitelný dokument. Obvykle ho nejsou schopní jasně interpretovat ani učitelé. Většina rodičů není schopná pochopit, proč není možné nahlédnout do opravené práce a posoudit, nakolik jsou argumenty hodnotitele relevantní. Ale především je ostudné, že kromě stránek eduin.cz není nikde k dispozici vzorová žádost o přezkoumání zkoušky. Takovou službu svým klientům neposkytuje ani Cermat, ani školské odbory krajských úřadů, kam se mají studenti odvolat. Taková nepřipravenost státních úřadů je po loňských zkušenostech s potížemi kolem odvolání prakticky neomluvitelná.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016
Poznámky pro editory:
Návod, jak podat odvolání proti hodnocení slohové práce, najdete ZDE.
Starší tiskovou zprávu na toto téma najdete ZDE.
Aktuální blog s ukázkami zkušebních protokolů čtěte ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.