Co přinesl týden 23. 3. – 29.3. 2015
Témata týdne: Proběhl první ročník Extra konference, školy prezentovaly své projekty na podporu komunitního života (ČT D). Ministerstvo školství potvrdilo plošné zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání, a to od září 2017 (iDNES.cz). Podle ombudsmany Anny Šabatové by měly být základy práva součástí vzdělávání na školách (ČT). Český rozhlas přišel s aplikací, která ukazuje, jak by zvyšování platů učitelů zahýbalo s rozpočtem. Komentář Michala Komárka na serveru Romea.cz poukazuje na interpretaci novely školského zákona ze strany Jiřího Pilaře, předsedy Asociace speciálních pedagogů obhajujícího dlouhodobě funkci speciálních a praktických škol. Bývalý ministr školství Ondřej Liška se stal ředitelem české pobočky Ashoky, organizace podporující sociální inovace (HN). Postoje rodičů k inkluzivnímu vzdělávání zjišťuje v průzkumu Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, zapojte se.
Výrok týdne:
„Nechceme být zemí montoven, chceme se zaměřit více na inovace.“ Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek ve video vzkazu pro panelovou diskuze KVALITA VZDĚLÁVÁNÍ: Kde jsme a kam směřujeme?, která proběhla 26. 3. v Pardubicích.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Svaz průmyslu mírní prohlášení svého prezidenta o tom, jak chce ovlivňovat vzdělávání. Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu zveřejnil na webu této lobbistické organizace reakci na článek Boba Kartouse v HN, v němž je kritizován agresivní způsob, jakým Svaz průmyslu prosazuje svou kontroverzní vizi rozvoje vzdělávání. Podle Rathouského jde z většiny o neopodstatněné obavy, Svazu průmyslu jde prý zejména o zlepšení kvality technického vzdělávání. Přesto zůstává nejasné, zda platí vyjádření prezidenta, nebo jeho podřízeného. I proto Eduin vyzval otevřeným dopisem prezidenta Svazu průmyslu Hanáka, aby doložil svá tvrzení o (ne)zaměstnanosti absolventů, která veřejně prezentuje, a také životaschopnost koncepce, kterou Svaz průmyslu prosazuje. Mezi tím pokračuje seriál konferencí v rámci Roku technického vzdělávání, další proběhla v Pardubicích. V souvislosti s tím prezentoval Svaz průmyslu průzkum, podle nějž je – mimo jiné – 45 % firem ochotno zapojit se do vzdělávání ve školách. Iva Tahová (EDUin) pořídila reportáž přímo z akce .
- Trvalý spor o to, kteří absolventi jsou vlastně nezaměstnaní. Ve spolupráci s Datovou žurnalistikou.cz připravil EDUin materiál o nezaměstnanosti absolventů. Jak potvrzují i statistiky ze serveru Infoabsolvent.cz, Ve výše odkazovaném textu Miloš Rathouský argumentuje, že ve věkové kategorii 25 – 29 let tvoří třetinu nezaměstnaných vysokoškoláci (v té době často čerství absolventi), konkrétní odkaz ale neuvádí. Podle MPSV je aktuální celková nezaměstnanost vyučených cca 214 tisíc, zatímco nezaměstnanost lidí s VŠ vzděláním cca 32 tisíc. Podle iDNES.cz trvá nezájem o technické obory SŠ i přesto, že by podle serveru „našli lépe uplatnění“.
- Jak zabránit devalvaci vysokoškolských titulů? Kryštof Kozák, vedoucí Katedry amerikanistiky, náhodou narazil na diplomovou práci z oblasti didaktiky hudební výchovy, která nesplňuje ani základní požadavky, přesto byla obhájena. Že tento problém není ojedinělý, dokazují další práce, které se rozcházejí s jakýmikoliv kritérii akademické práce. Řešením by mohl být „wiki“ přístup, tedy veřejná oponentura. Seriózně by se ale mělo ovšem uvažovat i o tom, jak změnit koncept ověřování kvalifikace absolventů. U učitelů se nabízí, že by mohli poslední rok strávit učením, analyzovat svou vlastní zkušenost, prokázat, že znají současné pedagogické přístupy, navrhuje Bob Kartous z EDUin, mimo to vedoucí prací a oponent (celá diskuse probíhá na Britských listech).
- Jak je to s ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV). Před několika týdny byl bez oznámení veřejnosti dosazen na místo ředitele NÚV Václav Pícl, odborář a člen ČSSD. EDUin vydal tiskovou zprávu, která upozorňuje, že pan Pícl byl jmenován bez výběrového řízení. Podle vyjádření MŠMT nebyl jmenován, pouze pověřen. MŠMT zároveň nezveřejnilo, kdy výběrové řízení vypíše. Pan Pícl přichází jako pověřený ředitel zvenčí, což je nestandardní.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)