EDUin přináší komplexní podklad k problematice využití umělé inteligence ve školách.
Společnost si v posledních dnech a týdnech připomněla nástup umělé inteligence. A to i popularizací nástroje ChatGPT, který umí komunikovat lidským způsobem. EDUin přináší komplexní podklad k tématu i odpovědi na otázky, které v posledních týdnech vyvstaly. Najdete ho zde.
Nástroj typu ChatGTP pracuje jen s tím, co už na internetu existuje. Nedokáže vymyslet novou učební metodu, pokud o ní někdo nenapsal internetový článek nebo příspěvek na diskusní fórum. Jedním z nejdůležitějších poznatků pro využívání AI je, že se může mýlit, protože pracuje s pravděpodobností. Tím pádem může tvořit nepravdivé odpovědi a prezentovat je sebevědomě.
Z tohoto důvodu není možné, aby umělá inteligence v nějaké velké míře nahradila učitele. Spíš jim může pomoci zefektivnit jejich práci, podpořit je v individualizaci a managementu výuky a urychlit vybrané činnosti, aby měli pedagogové více času na řešení problémů dětí nebo vymýšlení kreativních postupů, jak obohatit výuku.
Jan Zeman, analytik EDUinu: Umělá inteligence zatím nemůže dosáhnout empatie učitele, který vidí, že se žák s úkolem trápí nebo se bezradně rozhlíží po třídě, zatímco jeho spolužáci s nadšením plní zadanou aktivitu. Dítě zažívající při učení negativní emoce v podobě neúspěchu nebo frustrace, bude z pohledu systému jen nepostupující subjekt, jenž je potřeba zasypat instrukcemi pro další postup. Proto zde máme učitele, který nereaguje jen na zadané podněty žákem.
Kompletní podklad najdete zde. Tématu AI ve vzdělávání se věnuje i nejnovější díl EDUcastu, hostkou je zakladatelka iniciativy AI dětem Eva Nečasová, nový díl si můžete pustit na Spotify nebo webu EDUinu.