Tvůrci testů pro jednotné přijímací zkoušky nezohlednili výuku na dálku.
Uchazeči o studium na středoškolském oboru s maturitní zkouškou momentálně čekají na výsledky jednotných přijímacích zkoušek. Z řad některých učitelů, rodičů i samotných uchazečů se na Cermat snesla velká kritika ohledně úrovně letošních testů. EDUin upozorňuje, že autoři testů v nich nezohlednili prakticky rok trvající výuku na dálku. Opravdu je nezbytné děti zbytečně stresovat pocitem neúspěchu?
Ministerstvo školství se snažilo jít ve vydané úpravě podmínek pro přijímací zkoušky uchazečům naproti. Úřad prodloužil čas pro napsání testu, žáci dostali více pokusů na stejné škole, zkoušky byly později. V konkrétních zadáních testů ale snaha o nějaké úlevy znát nebyla.
„Kvůli dopadům distanční výuky prodloužilo ministerstvo školství časový limit pro češtinu ze 60 minut na 70. Cermat ovšem oproti loňsku zvýšil o 6 procent počet slov i znaků, které žák musí přečíst,“ upozorňuje v komentáři pro Seznam Zprávy konzultant ve vzdělávání Oldřich Botlík.
Cermat dlouhodobě úroveň testů vysvětluje snahou o rozřazování žáků. Právě letos ale bylo potřeba brát ohledy i na to, co děti prožívají. „Děvčata, co se hlásí na střední pedagogickou nebo na zdrávku, byla po pondělku úplně semletá. Matematika je pro ně těžká, ale pracovaly na sobě. Pondělí je srazilo dolů. Je to obrovský zásah do jejich psychiky a sebevědomí a mohlo to ovlivnit i jejich úterní výkon. Při tak obtížném testu budou výsledky těchto dětí podobné těm, co nedělaly nic. A to je špatně,” říká oceněná učitelka matematiky ze základní školy v Sušici Štěpánka Baierlová.
Ministerstvo školství už také v pátek vydalo opatření, které umožňuje žákům, kteří přišli na přijímací zkoušky na stejnou školu na jeden pokus ze dvou, účast na náhradním termínu.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Cermat je přímo řízenou organizací ministerstva školství, jeho pokyny ale dlouhodobě nezohledňuje. Letošní přijímací zkoušky jsou důkazem toho, že si tvoří vlastní vzdělávací politiku, která se ovšem míjí s dikcí vládou přijaté Strategie 2030+. V letošním roce se nebude přijímat na střední školy podle nějakých studijních předpokladů, ale takřka výhradně podle klíče, kdo měl kvalitní distanční výuku, dostupnou techniku a funkční rodinné zázemí. Na základě všech těchto skutečností bychom si měli nahlas přiznat, že to chce v systému přijímacího řízení zásadní restart.“