Iniciativa Maturitní data – odtajněno zpracovala dostupné výsledky maturitních testů a představí je příští týden na tiskové konferenci.
Praha, 27. května 2016 – K čemu je možné využít maturitní data, ukazujeme na příkladu diskutované úlohy o epizeuxi. Výsledky potvrzují, že u této úlohy, která neověřuje nic důležitého, zbytečně ztratila bod velká většina maturantů. Výsledky jednotlivých testových úloh zveřejnil Cermat. Celkové výsledky s přehlednými grafy ukazujícími poměr správných a špatných odpovědí pro každou úlohu představíme na tiskové konferenci v úterý 31. května.
Výsledky úloh státních maturit přehledně graficky zpracovala iniciativa Maturitní data – odtajněno. Názorně vypovídají o tom, co maturující ovládají, a co ne. Můžeme lépe posoudit, jaké úlohy jsou v testu účelné, a jaké jsou naopak samoúčelné: ve skutečnosti nic podstatného neověřují, ale zbytečně vyhazují od maturity žáky některých škol.
V úloze, v níž žáci hledali v básni verš s epizeuxí, neuspěly skoro dvě třetiny prvomaturantů (65,8 %). U těch, kteří dělali maturitu v opravném (neuspělo 88,4 %) nebo náhradním termínu (neuspělo 87,2 %), je výsledek ještě drtivější. Je tedy zřejmé, že debata o smysluplnosti této úlohy byla a je na místě. Maturitní data ukazují, že v testu je více úloh, které neověřují žádnou opravdu důležitou dovednost nebo znalost, ale zbytečně na nich ztroskotá mnoho maturujících.
Graf včetně výchozího testu a celé maturitní úlohy najdete ZDE ve formátu PDF.
Takto zpracované výsledky maturitních testů z českého jazyka a literatury a z matematiky představí Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, v úterý 31. května v 10.30 na tiskové konferenci ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí 4.
Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Zveřejněná data umožňují mnohem věcnější debatu o třech zásadních věcech. Za prvé: Je to, z čeho středoškoláky zkoušíme, opravdu důležité? Za druhé: Je to, co středoškoláky vyučujeme (protože je z toho zkoušíme), opravdu důležité? Za třetí: Co středoškoláci opravdu umějí?
Graf úlohy, v níž měli maturanti hledat epizeuxis, je výmluvný. Číselné výsledky maturity přinášejí i mnohem překvapivější výsledky. Ty chceme veřejnosti a novinářům představit příští týden.“