Ministerstvo školství připravilo novelu školského zákona. Ten aktuálně čeká na projednání vládou. Přinášíme stručný přehled novinek, které úprava zákona přináší. Kompletní podklad najdete ZDE.
Parametrizace asistentů pedagoga
změna se snaží reagovat na rostoucí počet asistentů pedagoga ve školách v období úspor ve státním rozpočtu
pozitiva:
- snížení administrativní zátěže pro ředitele
- vyšší jistota pro asistenty, že na škole zůstanou i po odchodu dítěte, na které jsou vázáni
negativa:
- komplikace pro malé školy – školám s průměrným počtem žáků ve třídě nižším než 20 budou koeficienty počet úvazků ve výsledku snižovat
- koeficient pro děti se 3. stupněm podpory – dosud mělo takové dítě nárok na asistenta až na jeden celý úvazek
Jan Zeman, analytik EDUinu: „Za EDUin doporučujeme zaměřit pozornost na situaci škol, které inkluzi maximálně podporují a nyní se má jejich situace radikálně změnit. Představa dostupnosti asistentů pedagoga na všech školách je chvályhodná, ale je nutné sledovat, zda lze jít dostatečně univerzální cestou pro všechny školy, nebo je třeba poupravit soustavu parametrů a koeficientů.”
Úprava přijímacích zkoušek pro děti s odlišným mateřským jazykem
- uchazeči, který v posledních 4 letech navštěvoval nejméně 2 roky školu v zahraničí, může být prominuta zkouška z češtiny a nahrazena rozhovorem
- v současné situaci se na žáky, kteří nastoupí do české školy např. ve druhém pololetí 9. třídy, nevztahuje výjimka a zkoušku z ČJ podstoupit musí
Ukotvení pozice provázejícího učitele
- provázející učitel je pedagog, který pomáhá studentovi učitelství při výkonu praxe
- provázející učitel bude za svou práci oceněn příplatkem
- provázejícímu učiteli bude snížena přímá pedagogická činnost
Zpřehlednění spádových obvodů
- nastavení spádových obvodů je nyní možné sledovat pouze přes vyhlášky obcí
- v budoucnu by se měly obvody zadat do elektronického registru (RÚIAN)
- informace o spádovosti pomůžou sledovat segregační tendence nebo snížit počet škol bez spádové oblasti.
Kompletní podklad najdete ZDE .
|