Jana Petrů z pražské základní školy učí 15 let, má za sebou studium waldorfské pedagogiky, další pětileté studium je však nad její možnosti. Jak její situaci vyřeší novela zákona?
Praha 11. dubna – Příběh Jany Petrů je jedním z mnoha, které v kontextu požadavků na učitelskou kvalifikaci nemají snadné řešení. Dalším je například situace nositelky ocenění Best Teacher of English či učitelky, která má titul Ph.D. v oboru, který učí, absolvovala pedagogické studium, chybí jí však potřebný magisterský titul. Ministr Chládek představil novelu zákona, která má situaci učitelů bez diplomu řešit. EDUin zajímá, jak zákon ošetří podobně komplikované případy.
V únoru začal ministr Chládek řešit naléhavou situaci tisíců učitelů, kterým chybí potřebná kvalifikace a 8. dubna přestavil novelu zákona, která má projít zkráceným připomínkovým řízením. Na rodilé mluvčí, kteří učí jazyk, pedagogy nad 55 let, umělce a mistry odborného výcviku se bude vztahovat výjimka, ostatní případy mají posuzovat komise složené z ředitelů škol, zástupce zřizovatelů, školských odborů a České školní inspekce.
Kromě uvedených výjimek bude novela trvat na tom, aby si „nekvalifikovaní“ učitelé potřebné vzdělání doplnili. V řadě případů formou několikaletého studia. Není však jasné, jakým způsobem se bude postupovat u komplikovaných případů učitelů, jako je Jana Petrů a další.
Oblíbená učitelka s patnáctiletou praxí má přirozené učitelské nadání, absolvovala tříleté studium waldorfské pedagogiky a průběžně se vzdělává. Míru jejího profesního nasazení může každý posoudit ve video medailonu, který je přístupný na stránkách Chciucit.cz a v němž výstižně charakterizuje, jaké dovednosti učitel při výkonu své profese potřebuje. Povinnosti spojené s výukou a péčí o postiženou dceru jí však neumožňují absolvovat požadované pětileté studium. Možnost e-learningu zatím fakulty nenabízejí. Pokud studium nezahájí, bude muset podle novely zákona odejít.
Podívejte se na video medailon Jany Petrů, který byl natočen v rámci kampaně Chci učit.
Jana Petrů, učitelka na waldorfské základní škole Jinonice, řekla: „Mně v tomhle ohledu dalo nejvíce tříleté studium waldorfské pedagogiky a další navazující semináře a kurzy, kterých je během roku 2-3 týdny, a kromě toho spousta hodin samostudia. To samostudium dá dohromady až 250 hodin ročně.
… Čas, který učitelé mohou [magisterskému] studiu věnovat, to jsou víkendy, prázdniny, tak ten já využít nemohu, protože se starám o dceru. Teď například studuji roční kurz pro koordinátory školních vzdělávacích programů, který je plně e-learningový. Tahle forma je pro mě přijatelná. Ale to, co nabízejí pedagogické fakulty jako kombinované studium, to je pro mě neschůdné.“