V Česku v poslední době vzbudila rozruch možná úprava Rámcového vzdělávacího programu, podle kterého už by nemusela být povinná výuka druhého cizího jazyka na základních školách. Přinášíme přehled, jak mají okolní státy nastavenou výuku dalších cizích jazyků. Kompletní seznam najdete ZDE.
Výuka druhého cizího jazyka je v Česku od školního roku 2013/14 povinná nejpozději od 8. ročníku základní školy. Expertní panel Hlavních směrů revize RVP uvažuje o možnosti ponechat jeho výuku na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií jako volitelnou. EDUin přináší základní srovnání, jaká je situace s výukou druhých cizích jazyků v evropských státech.
Mezi jednotlivými státy panují různé přístupy už k výuce prvního cizího jazyka. Přehled najdete ZDE. Liší se i výuka druhého cizího jazyka.
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: Pro pochopení dat je dobré porovnávat mezi sebou státy, v nichž výuka druhého cizího jazyka začíná u žáků zhruba ve stejném období. Obecně platí, že čím dříve se s povinnou výukou druhého cizího jazyka v evropských zemích začíná, tím větší procento žáků jej logicky studuje. Nejméně žáků studuje 2 a více cizích jazyků v zemích, kde výuka druhého cizího jazyka není povinná. Výjimku z tohoto pravidla tvoří země přirozeně bilingvní (např. Lucembursko) a skandinávské země.