Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu, jinak známá jako UNESCO, se zaměřila na mapování snahy států integrovat mladé Ukrajince. Informace čerpala především z dokumentů (zákony, nařízení, doporučení), které tyto státy vydávaly. Cílem je šířit dobrou praxi. EDUin přináší stručný přehled jednotlivých států. Kompletní článek si můžete přečíst ZDE.
Obecné informace:
Přístup k předškolnímu vzdělávání je zdarma například v Estonsku nebo Irsku (v ČR také), oproti tomu Dánsko školkovné vyžaduje s příslibem adekvátní finanční podpory rodinám. Zajímavou praxí je využívání soukromých subjektů při nedostatku kapacit ve státních školkách. Lotyšsko při využití tohoto přístupu hradí soukromé MŠ všechny poplatky.
Výukový proces je ve všech zemích ve znamení hledání společné řeči a postupů pro práci s traumatizovanými dětmi. Nejčastěji jsou zmiňovány aktivity ministerstev školství. Slovensko podporuje učitele kartami pro procvičování jazyka. Rakousko, Dánsko, Řecko, Německo a další země produkují webináře a podcasty o tom, jak s dětmi mluvit o válce. Česká republika je uvedena společně s Chorvatskem a Slovenskem mezi výběrem zemí, jež poskytly školám příručky pro posilování duševního zdraví žáků či prevenci konfliktu ve třídách.
Obvyklý postup integrace, rozšířen napříč většinou zemí, je postupné zdokonalování se v jazyce a pravidelné vyhodnocování, kdy se může žák nebo student integrovat do běžné třídy. Přístupy se liší pouze v místě, kde se Ukrajinci takto vzdělávají, buď se jedná o specializovaná zařízení, nebo běžné školy.
Vybrané země a jejich reakce na integraci uprchlíků v bodech:
– kompletní přehled přístupu zemí, které zmiňuje UNESCO, najdete ZDE
Francie
Lotyšsko
Polsko
Přehled, jak ukrajinské děti integruje Rakousko, Bulharsko, Estonsko, Velká Británie nebo Estonsko, najdete ZDE.