Tisková zpráva: Jak z testování udělat užitečný nástroj zpětné vazby?

20. 4. 2021
EDUin
kuanish-reymbaev-4uAmz2HyPKc-unsplash-1

Je třeba zamyslet se nad tím, podle jakých parametrů posuzovat kvalitu testů.

Žáky devátých tříd i maturanty čekají za pár týdnů přijímací zkoušky a didaktické testy jednotných maturit. Ověřování znalostí v českém vzdělávacím systému ale zaostává, vyplývá ze zprávy OECD. Žáky sice testujeme, ale jen málo si pokládáme otázku, zda toto testování probíhá správně a jak tento systém můžeme vylepšit. Tématu se věnuje kapitola v aktuálním Auditu vzdělávacího systému.

„Podstatná část představ, které si děláme o fungování našeho vzdělávání, bude vycházet z nějakého testu znalostí nebo dovedností,“ myslí si Jiří Münich, autor textu o testování a jeho aspektech. V něm poukazuje na několik rovin testování, které jsou v České republice pozadu, a vysvětluje, jak a proč bychom se těmto stránkám měli věnovat a rozvíjet je.

Zjišťování výsledků vzdělávání v Česku se věnovala i OECD, a to ve zprávě z roku 2012. V ní upozorňuje především na to, že místo uvažování o testování jako nástroji kontroly, bychom se ho měli snažit brát spíše jako užitečný nástroj zpětné vazby.

Jak analýza ukazuje, vytvořit dobrý test ale neznamená pouze změřit faktické znalosti v daném tématu. Kromě toho, že je v této oblasti nutné vytvořit odborné kapacity, kterých v Česku není mnoho, je také třeba zamyslet se nad tím, podle jakých parametrů budeme kvalitu testů posuzovat.

Jedním z těchto parametrů jsou vedlejší dopady, které však nemusí být vždy zamýšlené. Jejich mapování nám může pomoci k tomu, aby testování opravdu posouvalo české školství kupředu. V této souvislosti je také důležité, aby hodnocení výsledků vzdělávání nekopírovalo nerovnosti, které ve školství existují již nyní, nebo dokonce nevytvářelo další.

V textu Jiří Münich představuje tři parametry, na kterých stojí každý dobrý test.

  • obsah –  vždy musí být jasné, co měříme, a dle toho i test přizpůsobovat.
  • shoda koncepce se vzděláváním – zde se ptáme, jestli obsah testu odpovídá tomu, kde se tyto měřené dovednosti a vědomosti vzaly.
  • psychometrické vlastnosti – tedy práce s daty z testů, které nám toho o daném zjišťování výsledků mohou mnoho prozradit.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články