Tisková zpráva: Jaké jsou plány MŠMT do roku 2027?

28. 3. 2023
EDUin
IMG_1758

Vybíráme to nejzajímavější z návrhu Dlouhodobého záměru

Ministerstvo školství vytvořilo návrh Dlouhodobého záměru na roky 2023–2027. Jde o návrh opatření a aktivit, které chce v daných letech připravit nebo zavést. EDUin tentokrát představuje výčet změn, které mohou veřejnost oslovovat, a snaží se obecně známé pojmy odborníků stručně vysvětlit a doplnit příklady a data. Kompletní podklad najdete zde.

Ministerstvo školství zatím zveřejnilo návrh dlouhodobého záměru včetně úprav po připomínkovém řízení. K další veřejné konzultaci bude návrh materiálu zveřejněn 15. května. Finální verze bude během října 2023 předložena vládě ČR ke schválení. Z aktuálního návrhu DZ vybíráme zásadní body v jednotlivých kapitolách. 

Předškolní vzdělávání:

  • Sledování příčin neúčasti na předškolním vzdělávání a návrh řešení situace
  • Eliminace odkladů povinné školní docházky

Základní vzdělávání: 

  • Dokončení revize RVP
  • Podpora formativní zpětné vazby
  • Zrušení známek v 1.–3. třídě a vyjmutí známek z kritérií přijímacích řízení

Komentář EDUinu: Čeká nás náročný proces plný komunikace, že se hodnocení ve školách neruší, ale pouze mění. Tyto změny musí doprovodit plošné vzdělávání učitelů o nových formách hodnocení, na což v ČR zatím nemáme vybudovanou rozsáhlou síť lektorů ani materiálů. 

Střední odborné vzdělání:

  • Elektronizace přihlašování žáků do středního vzdělávání

Komentář EDUinu: Je otázka, zda se otevře i debata o tom, zda zrušit omezení počtu podaných přihlášek (v současné době max. 2 na žáka).

  • Digitalizovaná maturitní zkouška od roku 2028

Podpora a rozvoj pedagogů a ředitelů škol

  • Vzdělávání ředitelů škol na základě nového kompetenčního profilu
  • Kompetenční profil učitele

Komentář EDUinu: Není jasné, zda bude mít plnění kompetenčního profilu vliv na platové ohodnocení učitele a vznikne tak pomyslný kariérní řád. V současné době se výše platu odvíjí výhradně od délky praxe.

Snížení vzdělávacích nerovností

  • Zákonem stanovené financování škol s vysokým počtem dětí ohrožených studijním neúspěchem 
  • Podpora škol s vyšším počtem znevýhodněných žáků 

Podrobné vysvětlení jednotlivých bodů najdete v podkladu.

Jan Zeman, analytik EDUinu:

Plány ministerstva školství jsou realistické, ale je na ně navázaná spousta organizační a politické práce. Řada navrhovaných změn obsahuje podmínku vzdělávání pedagogů a Česká republika si tuto infrastrukturu vytváří velmi pomalu. Další výzvou je přesvědčit zájmové skupiny, že navrhované změny jsou opravdu důležité. Smysl inovací hodnotí rodiče, učitelé, odborníci i zaměstnavatelé. Později může být těžké najít shodu nad změnami nebo prosadit opatření přes odpor některých skupin. 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články