Vystoupení jednotlivých řečníků teď můžete vidět online
Podtitulem letošního ročník konference Úspěch pro každého žáka bylo Přestaňme se vymlouvat… Tématem konference byla budoucnost vzdělávání v měnícím se světě. Záznamy vystoupení jednotlivých řečníků teď najdete na webu.
Dopoledne řečníci ve svých příspěvcích pojmenovali výzvy, které stojí před českým školstvím. Během odpoledních workshopů pak účastníci konference hledali cesty, po kterých by se mohlo české školství vydat.
Celou konferenci zahájil ministr školství Petr Gazdík. „Pokud chceme úspěch pro každého žáka, přestaňme trvat na malichernostech. Nediskutujme o tom, co již bylo vydiskutováno. Pojďme věci posunout, nezdržujme se a vycházejme z dat,” řekl ministr během projevu.
Důležitost změn v souvislosti s řadou globálních krizí včetně krize klimatické zdůraznil Michal Broža, vedoucí informační kanceláře OSN pro ČR.
Slovo na konferenci dostali i mladí lidé. Moderátor David Klimeš se ptal třech studentů na představu své budoucnosti. Co odpověděla Klára Bělíčková z Fridays for future, stipendistka ROMEA Vanesa Harvanová a člen Středoškolského sněmu hl. města Prahy Jakub Lhota. Podívejte se na záznam debaty.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar společně s generálním ředitelem České spořitelny Tomášem Salomonem označili vzdělávání za jeden z pilířů prosperující ekonomiky. Radek Špicar poznamenal, že v ekonomika se bez vzdělávání neobejde, že ale zároveň nedokáže tak jako dříve vzdělávacímu systému říci, „kolik svářečů nebo konstruktérů spalovacích modelů bude za pět let potřebovat…“
Další příspěvky měli Petra Skalická z Člověka v tísni společně s ředitelem vzdělávacího centra Tereza Petrem Danišem.
A v Centru současného umění DOX vystoupila také Karina Hořejší ze STEM, na kterou navázal socialog a zakladatel agentury PAQ Research Daniel Prokop.
Na závěr nabitého dopoledne vyslechli účastníci konference inspirativní projev ředitelky Evropské asociace ředitelů škol (ESHA) Petry van Haren, která se věnovala výzvám, kterému čelí vedení škol. „Klíčem je osobní rozvoj ředitele školy. Můžete se pokusit proměnit vzdělávání, ale pokud skutečně chcete vzdělávání změnit, nejlepší je začít osobním rozvojem ředitele školy. Znamená to, že ředitelé budou čekat, než jim v dalším rozvoji pomůže nějaký vláda nebo stát? Ne, tak se to nedělá. Nastává změna paradigmatu v tom smyslu, že vy sami jste odpovědní za svůj osobní rozvoj. A jak na to? Začít je velmi jednoduché, protože se učíte při každodenní práci,” řekla Petra van Haren. Na Youtube najdete její vystoupení s českými i anglickými titulky.