EDUin žádá ministra školství, aby doporučil Cermatu publikovat u každé maturitní úlohy, co má úloha ověřovat a proč jsou jednotlivé položky odpovědi (ne)správným řešením.
Praha, 29. května – Další chyba v maturitním testu, na niž upozorňuje tiskovou zprávou MŠMT, ukazuje, že opravdu je nutné zabývat se tím, co jednotlivé maturitní úlohy ověřují, a žádat po autorech úloh, aby zdůvodňovali jednotlivé položky odpovědi. Pak by se výrazně snížilo riziko podobných chyb. Dvě taková opatření znovu navrhujeme.
Zdroj: Maturiní data – odtajněno
Jako příklad takového zpracování uvádíme diagram znázorňující vývoj neúspěšnosti v maturitním testu z češtiny mezi lety 2013–2018. Je z něj patrný dramatický nárůst neúspěšných především u negymnaziálních oborů. Výsledky za rok 2018 jsou korigovány podle toho, jak MŠMT opravilo celkové výsledky maturit poté, co odhalilo aktuální chybu v maturitním testu. Neúspěšní žáci gymnázií se v diagramu s tímto rozlišením vůbec nezobrazují.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „V případě výskytu další chyby v testu z dílny Cermatu lze ocenit alespoň to, že ji ministerstvo uznalo navzdory opětovnému selhání všech validačních komisí a že ministr nechal opravit maturitní výsledky a nebudou postiženi nevinní žáci. Případ ale velmi dobře ilustruje, že je důležité, aby veřejnost znala autorské zdůvodnění jednotlivých položek odpovědi. Podle vyjádření ředitele Jiřího Zíky má Cermat taková zdůvodnění k dispozici. Stejně tak by stálo za to zeptat se, co přesně úloha ověřuje. Znalost přísloví? Něco jiného? V této souvislosti by nás mělo zajímat i to, zda úloha odpovídá maturitnímu katalogu, na jehož základě Cermat musí testy sestavovat.“