Tisková zpráva: Nadaných dětí je v českých školách daleko víc, než ukazují statistiky

25. 10. 2021
EDUin
ochr

Osmý díl seriálu České televize „Ochránce“ se tuto neděli věnoval tématu nadaných dětí. Statistiky ministerstva školství evidují zhruba tisícovku mimořádně nadaných žáků. Podle odhadů odborníků jich je ve školách až dvacetkrát tolik.

Ve školském systému je ale často problém tyto děti rozpoznat. Takoví žáci jsou označováni za „problémové“, mohou se při vyučování nudit, a proto zlobit, nesouhlasit s učitelem. „Mimořádně nadané jsou dvě děti ze sta. V každé škole jich je několik neobjevených, což je škoda,” popisuje v rozhovoru pro EDUzín Dana Havlová, která se  v Mense ČR věnuje testování.

Mimořádně nadané děti se ve školách mohou setkat s nepochopením a někdy i se/nebo se šikanou. Školám chybí odborníci, kteří by nadané dítě dokázali vytipovat.

Situaci můžou pomáhat řešit například týmy duševního zdraví, které spustil Nadační fond Eduzměna. Týmy začaly od letošního léta působit na Kutnohorsku. Poskytují psychosociální podporu tam, kde je potřeba. V týmu je dětský psychiatr, klinický psycholog a psychologové s praxí ve školství, speciální pedagogové i sociální pracovníci a specializované zdravotní sestry. Dva mobilní týmy zatím působí v ORP Kutná Hora a které. Hledají cestu, jak nejlépe podpořit nejen děti a mladé lidi s psychickými problémy, ale také jejich rodiny a školy. Více informací ZDE.

„Mimořádně nadané děti je třeba aktivně vyhledávat,” říká Dana Havlová a přidává tipy, jaké ukazatele pozorovat u dětí, které jsou „podezřelé z nadání“:

  • má bohatý slovník, s lehkostí a správně užívá složité výrazy, cizí slova
  • do hloubky se zajímá o některá (méně obvyklá) témata
  • brilantně uvažuje -– vytváří nová řešení, chce si přijít na řešení samo, svým postupem
  • velmi rychle chápe
  • má výborné logické, abstraktní myšlení, schopnost zobecňování, dělá závěry
  • má výbornou paměť (nezaměňovat s memorováním…)
  • vyžaduje přesná, kompletní zadání, vysvětlení, samo je podává
  • je velmi sebekritické
  • do zajímavého problému se ponoří, soustředí, mnohdy nevnímá zvonění a v zaujetí může mimoděk přejít i do tykání
  • ztrácí věci, zapomíná úkoly, na učivo, které ho nezaujme, se nesoustředí, utíká do svého světa nebo vyrušuje
  • má sklon vytvářet vlastní pravidla
  • bývá zatížené perfekcionismem

K tématu můžete sledovat diskusi, kterou pořádala Učitelská platforma:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články