Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Spor mezi ministrem financí Babišem a ministrem školství Chládkem se odehrává na naprosto nevhodném poli: redukovat finanční výdaje na vzdělávání je krokem ohrožujícím společenský rozvoj.
Praha 22. května – Českému vzdělávání reálně hrozí omezení výdajů plánované ministrem financí Andrejem Babišem. Takový krok by vedl k reálnému ohrožení dalšího rozvoje této společnosti. Ve srovnání s rozvinutými zeměmi trpí ČR dlouhodobě výrazným podfinancováním vzdělávání a další omezování výdajů může způsobit výrazný propad v oblastech, jako jsou rozvoj inovací, rozvoj občanské společnosti nebo uplatnění na trhu práce.
Podle informací z médií míní ministr financí Andrej Babiš zkrátit rozpočet ministerstva školství o 9 miliard Kč. Tento krok je v rozporu se všemi dostupnými informacemi, fakty a znalostmi o rozvoji společnosti ve 21. století.
Je nevyvratitelným faktem, že ČR zaostává v oblasti financování vzdělávání z veřejných rozpočtů za průměrem EU i OECD. Rozvinuté země, jako např. Holandsko nebo skandinávské státy, podporují oblast vzdělávání výrazně vyšší částkou z veřejných zdrojů, a to nejen absolutně, ale i proporcionálně (viz graf).
Ačkoliv se rozdíl v procentu výdajů věnovaných na vzdělávání dlouhodobě snižoval, současný návrh ministra financí Babiše hrozí zvrácením tohoto trendu a reálným ohrožením dalšího – nutného – rozvoje vzdělávání v české společnosti. Takový trend by ČR postavil na úroveň rozvojových zemí a velmi pravděpodobně by přinesl vysoce negativní dlouhodobé důsledky.
A to v době, kdy ČR stojí před zásadní reformou školství v oblasti inkluze.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je více než překvapivé, že koalice není schopna dohodnout se na prioritách, které byly součástí jejich předvolebních programů. Jak hnutí ANO, tak ČSSD stavěla vzdělávání ve svých programech jako jednu z priorit, ostatně jako drtivá většina politických stran. Místo toho jsme svědky podivného sporu, v němž pravděpodobně osobní animozity zasahují do veřejného zájmu. I přes zkreslená vyjádření ministra Chládka ve věci využití prostředků na další rozvoj vzdělávací soustavy zůstává nesporným faktem, že snižovat rozpočet školství je krokem ohrožujícím budoucnost této společnosti. Inkluze, kariérní řád, podpora předškolního vzdělávání, rozvoj vysokého školství, to vše jsou oblasti, do nichž je bezpodmínečně nutné investovat.“