Tisková zpráva: Nejistota kolem přijímacích zkoušek trvá, stále chybí plán “B”

15. 4. 2020
EDUin
IMG_1833

Žáci půjdou k přijímacím zkouškám rovnou po čtvrt roce učení z domova. Stále neví kdy, ani co se stane, pokud se epidemie opět rozjede a školy se podle plánu neotevřou ani v částečném provozu

Praha, 15. dubna – Plán pro konec školního roku, jak jej na včerejší tiskové konferenci představil ministr školství Robert Plaga, je racionálnější než předcházející střípky informací, které se do médií dostaly od různých členů vlády nebo krizového štábu. Stále však nebyly jasně pojmenovány podmínky, za jakých se bude ve školách vyučovat – včetně zajištění výuky v menších skupinách na 1. stupni ZŠ nebo ochrany učitelů, kteří spadají do rizikové skupiny pro onemocnění COVID-19.

Co považujeme za problematické:

  • Organizace přijímací zkoušky na střední školy

Ministerstvo ponechává žáky, kteří se na ni připravují, už týdny v nejistotě. Ministr Plaga včera na tiskové konferenci potvrdil, že nebude usilovat o úpravu kritizovaného nouzového zákona, podle nějž se letos bude konat jeden termín jednotné přijímací zkoušky. Navíc opět nepředstavil žádný plán “B” pro případ, že by se epidemiologická situace zhoršila a přijímací zkoušky se v červnu nemohly konat. Nevyrovnal se také s námitkami, že konání přijímacích zkoušek za těchto podmínek výrazně ovlivní šance na úspěch u dětí, které nemají při přípravě oporu ve svých rodinách. Žáci 2. stupně základních škol k nim půjdou nejméně po čtvrt roce učení v domácím prostředí.

  • Pravidla pro klasifikaci letního pololetí

Většina žáků se v letošním roce do škol nevrátí, učitelé proto budou hodnotit na základě online výuky a tomu by měli výuku i hodnocení přizpůsobit. V tuto chvíli není jasné ani to, jak se bude uzavírat hodnocení maturitních ročníků, které by mělo předcházet konání maturitních zkoušek.

  • Speciální školy

Ministerstvo školství zdá se na rozdíl od jiných evropských zemí, z nichž některé s ohledem na potřeby dětí na rozdíl od běžných škol speciální školy neuzavřely, specifické nároky na vzdělávání těchto dětí zatím nebere v úvahu. Nevíme ani, zda se speciální školy budou otevírat podle stejného harmonogramu jako školy běžné.

  • Školní obědy zdarma

Pandemie a s ní související karanténní opatření přivedla řadu rodin, které již dříve řešily finanční problémy, do ještě tíživější situace. Pokud jim pomáhaly programy školních obědů zdarma, musí se teď obejít bez nich. Projekt MŠMT i MPSV je pozastaven do obnovy školní výuky, což v případě dětí navštěvujících 2. stupeň základní školy či střední školu nyní znamená minimálně do konce školního roku.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, řekl: „Plán postupného uvolňování opatření ve školství podmíněný stabilizovanou epidemiologickou situací považuji za racionální, diskutovaný a jsem rád, že se jím zařazujeme vedle pragmatického Dánska. Je dobře, že školy výhledově dostávají možnost plnit opět svoji socializační roli.”

Karel Gargulák, konzultant EDUin, řekl: „Stále přetrvává nejistota pro žáky a vedle nich ještě více než kdy jindy i pro rodiče o konání jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Je škoda, že ministerstvo školství brání dalšímu otevření školského zákona, jehož cílem by bylo přenesení odpovědnosti za konání a také za podobu přijímacích zkoušek přímo na školy a jejich ředitele. Podle signálů, které máme z terénu, by se tomuto řešení ředitelé nebránili a považovali by jej za lepší, než ponechávat žáky a jejich rodiče, ale také školy nadále v nejistotě.”

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články