Peníze do vzdělávání ale musí hrát důležitou roli a směřovat hlavně do lidí.
Vláda dokončuje podobu Národního plánu obnovy. Premiér Andrej Babiš už první návrh strategického dokumentu na podzim představil předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. EDUin už dřív upozorňoval, že vláda chce evropské peníze místo do vzdělávání investovat do betonu. A stále platí, že není jasné, jestli vláda plán změní. A zda výdaje do oblasti vzdělání budou násobně vyšší než v původním návrhu. Právě školství si přitom současná vláda při svém jmenování stanovila jako prioritu.
Česká republika by měla od Evropské unie dostat zhruba 182 miliard korun. Celý národní plán obnovy ale vznikl bez širší debaty nebo účasti odborníků. Podle harmonogramu má být finální návrh, schválený vládou, předložený Evropské komisi do 30. dubna 2021.
Už teď je jasné, že návrh preferuje takzvané tvrdé investice. Na oblast „fyzické infrastruktury a zelené tranzice” má jít skoro 120 miliard korun, tedy téměř dvě třetiny z celkové částky. Naopak pro celou oblast školství je přitom částka daleko menší. V návrhu se na výdaje pro ministerstvo školství počítá zhruba s 18 miliardami korun.
Vláda tak místo do škol chce peníze nalít do betonu. Jak jsou důležité investice právě do vzdělávání přitom ukazují i studie od ekonomického institutu CERGE-EI – zde a zde. Školství by tak peníze mohlo využít třeba na proměnu přípravy budoucích učitelů, revizi cílů a obsahu vzdělávání či proměnu středního vzdělávání a podporu odborné přípravy.
Karel Gargulák, analytik a konzultant EDUin: „Dle jeho vlastních slov – není pro premiéra Babiše investice mimořádných evropských financí do vzdělávání a obecně do lidí priorita. Chce podpořit beton. Paradoxně je podle mnoha dostupných analýz a názorů odborníků zacílení prostředků do vzdělávacího systému jedinou cestou, jak například zajistit v budoucnu příjmy k financování současných gigantických schodků veřejných financí. Především je to ale cesta k tomu, jak vybavit děti, žáky, studenty a dospělé kompetencemi pro jejich úspěšný osobní, pracovní a občanský život.”
Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže: „Organizace dětí a mládeže dlouhodobě upozorňují na rostoucí zájem o mimoškolní aktivity vedené dobrovolníky. Ocenili bychom pomoc jak s budováním a údržbou infrastruktury jako jsou klubovny, chalupy či táborové základny, tak i v oblasti vzdělávání a podpory našich vedoucích. Informace, které máme z MŠMT k dispozici, hovoří o možnosti podpory vzdělávacích institucí v oblasti digitalizace. Co to v praxi znamená a jestli je počítáno s oblastí neformálního vzdělávání, nám zatím zůstává skryto.“