Praha, 20. dubna – Známe jedenáct inspirativních učitelů, kteří se letos utkají o cenu Global Teacher Prize CZ. O účast ve finále se letos ucházelo 184 učitelských osobností. Pokud se opatření proti koronaviru budou uvolňovat podle plánu, bude vítěz slavnostně vyhlášen 11. června v Senátu Parlamentu České republiky.
Pandemie sice výrazně poznamenala školní vyučování, do průběhu v pořadí již třetího ročníku ročníku ceny GTP CZ zatím nijak výrazně nezasáhla. To se ale nyní mění. Za normálních okolností by teď odborná porota všechny finalisty navštívila v jejich školách a bedlivě by sledovala, jak pracují s žáky v hodinách. Pro letošní rok se podmínky finálového kola mění. Odborná porota bude mezi letošními finalisty hledat ty, kdo se dokázali nejlépe vypořádat s nároky, které na učitele klade distanční výuka. Hodnotit jejich práci budou mimo jiné i na základě videozáznamu jejich distanční výuky a společného online rozhovoru.
V odborné porotě zasedne vedle loňského vítěze Tomáše Chrobáka, který se probojoval do finále světové ceny GTP, také školní inspektor, ředitel školy, akademik, krizový manažer, režisér nebo novinář specializující se na problematiku školství.
Z jedenácti finalistů čtyři vyučují v Praze. Po jednom zástupci má ve finále kraj Jihomoravský, Liberecký, Pardubický, Plzeňský, Olomoucký, Moravskoslezský a Zlínský. Většina finalistů vyučuje na základních školách, v poměru 7:4 i letos mezi finalisty převažují ženy.
Koordinátorka ceny Hana Matoušů k procesu hodnocení dodává: „Přestože nám současná situace neumožňuje navštívit finalisty v hodinách a pozorovat jejich práci přímo “v terénu”, shodli jsme se, že hodnotit finalisty, bez toho, že bychom s nimi hovořili, nám nestačí. Proto jsme do hodnocení zařadili kromě ukázky distanční výuky také dva rozhovory. A možná právě proto, že to bude letos jiné než obvykle, jsem na letošní vítěze opravdu zvědavá”.
Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny, generálního partnera ceny Global Teacher Prize Czech Republic, říká: „Učitelé, rodiče a žáci jsou v souvislosti s pandemií vystaveni dosud nepoznaným výzvám. Vedle toho, že se v krizi jasněji ukazují dlouhodobé systémové bolesti českého školství, vidíme také, s jak neuvěřitelnou energií se s nastalou situací vyrovnávají učitelé. Jsem rád, že Nadace může být u ocenění těchto skvělých pedagogů.“