Praha, 1. října – Na otázky „jak vybírat školu pro dítě“ odpovídáme vždy „podle učitelů a ředitele“. Podle toho, jak podporuje obec učitele a ředitele mateřských a základních škol, lze usuzovat na odpovědnost politického vedení. Najdete něco podobného v předvolebních programech kandidátů do obecních voleb? Pokračujeme v sérii konkrétních příkladů toho, jak obce podporují veřejné vzdělávání ve svých lokalitách na základě materiálu Vzdělávání přede-vším v každém regionu. Po strategiích rozvoje přichází na řadu právě podpora toho nejdůležitějšího v lokálním školství.
Jednoznačně nejdůležitějším, klíčovým faktorem, který ovlivňuje kvalitu vzdělávání, jsou učitelé a ředitelé. Shodují se na tom mezinárodní výzkumy i Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020. Podporovat je lze nejen z úrovně státu a ministerstva, nýbrž i z úrovně zřizovatelské, z krajů (SŠ) a obcí (MŠ a ZŠ). Jakou podporu vaše obec ředitelům a učitelům nabízí? Právě podpora pro učitele a ředitele by mohl být jeden z argumentů při posuzování volebních programů jednotlivých stran v obecních volbách.
Jak některé obce v ČR podporují učitele a ředitele:
Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „V obcích, jejichž vedení si uvědomuje důležitost učitelů a ředitelů, se podle toho chovají a voliči by měli mít možnost takové kroky vidět. Od transparentního výběru ředitelů se snahou dosadit na nejdůležitější místo ve škole odborníka, nikoliv kamaráda, přes další finanční podporu na vzdělávání učitelů až po úlevu od administrativy. Jednoduchá otázka pro kandidáty do voleb: Co by měl především umět a dělat ředitel školy? Správná odpověď: Vést učitele.“