Tisková zpráva: Počet dětí s poruchami chování se za posledních pět let ve školách zdvojnásobil. Systém podpory ale není na tyto žáky připravený

22. 9. 2021
EDUin
morgan-basham-tSfuLGojT60-unsplash

Česká televize na podzim pravidelně každou neděli vysílá seriál Ochránce, který se odehrává ve školním prostředí. Poslední díl s názvem „Andílek” se týkal tématu dětí s poruchou chování. EDUin dodává data k této problematice.

Uplynulý školní rok české základní školy navštěvovalo přes 18 tisíc dětí se závažnými poruchami chování. Učitelé ale často na takové žáky nejsou připravení a neví, jak s nimi pracovat. Jen za posledních pět let se přitom počet žáků s těmito poruchami ve školách zdvojnásobil.

Ukazují to statistiky ministerstva školství.

Na práci s dětmi s poruchami chování ale učitelé nejsou připravovaní během pregraduální přípravy. Děti s poruchami chování jsou často nepozorné, vyrušují, chovají se agresivně. Žáci navštěvují své spádové školy, a pokud jejich rodiče příliš nespolupracují, škola nemá moc možností, jak situaci řešit. V celé České republice je jen jedna základní škola, která se zaměřuje na děti s poruchami chování od první do deváté třídy – na pražském Zlíchově.

Obecnou možností spolupráce, aby děti například nemusely měnit školu, pak jsou Střediska výchovné péče. Zařízení, která pomáhají rodinám situaci řešit – buď formou ambulantní péče (obsahuje například poradenské a terapeutické konzultace) nebo dobrovolným dvouměsíčním preventivně výchovným pobytem. Rozhovor s vedoucí Střediska výchovné péče ve Slaném si můžete přečíst zde.

Upozorňujeme také na nástroj, který se v českých školách příliš často k řešení podobných situací nevyužívá. V seriálu škola organizuje případovou konferenci – tedy setkání více stran, které má pomoci danou problematickou situaci řešit. „Využívají se málo (pozn. případové konference), měly by se využívat mnohem víc. Z mnoha hledisek je to vhodná  platforma, kde takovou situaci řešit.  Třeba kvůli ochraně dat, protože je tam možnost informace dobře vyměnit, jinak jsou tam velké bariéry.Taky je tam dobrá možnost zapojit i rodiče, případně starší dítě. A pokud je případová konference dobře vedená a postavená, když si všichni uvědomují, že se sešli proto, aby dali hlavy dohromady a pomohli rodině, dítěti, tak to může mít skvělý dopad,” chválila případové konference ředitelka Centra Locika Petra Wünschová v diskusi k seriálu, kterou organizuje Učitelská platforma.

O případových studiích a využití ve školách se dočtete například v materiálu Národního pedagogického institutu nebo v manuálu Ministerstva práce a sociálních věcí.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články