Vítězi ceny pro inspirativní pedagogy pogratuloval ministr školství Robert Plaga
Praha, 11. června – Vyhlášení letošních vítězů ceny GTP CR proběhlo 10. června v prostorách Opera v Praze. Slavnostním večerem provedla všechny přítomné moderátorka Ester Janečková. Respekt a hold oceněným učitelům přišli vzdát kolegové, pedagogické osobnosti, partneři ceny i političtí představitelé. Vítězům pogratulovali ministr školství Robert Plaga, předseda senátního výboru zahrnujícího vzdělávání Jiří Drahoš a vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Vítěze letošního ročníku vybrala odborná porota z 10 finalistů, které v květnu navštívila během výuky v místech jejich působiště. To, že výběr nebyl jednoduchý, neboť všichni z finalistů jsou jedinečné pedagogické osobnosti, přiblížil i jeden z porotců, ředitel soukromé sportovní školy v Litvínově, Pavel Škramlík: „Během návštěv finalistů mám možnost se učit od těch nejlepších. Inspirují mě myšlenky excelentních učitelů, obdivuji jejich dovednosti, přístup a nadšení. Radostí je pro mě vždy setkání se skvělými osobnostmi a zážitek z výuky, která je promyšlená, smysluplná a rozvíjí každého žáka. Mají můj obdiv, protože svou práci dělají naplno a s láskou.“
Porotu u vítěze oslovil především přístup založený na důvěře v děti a jejich schopnost převzít zodpovědnost za vlastní učení; aktivita na straně dětí, jejich schopnost respektovat se, učit se od sebe navzájem, pracovat samostatně i ve skupině a vedení dětí k popisné zpětné vazbě a sebehodnocení. Zároveň ocenila respektující přístup, využití metod formativního hodnocení a smysluplných metod a forem práce, kdy matematika je nejen cílem, ale i prostředkem k osvojení si dovedností.
Porotu u oceněné oslovil pedagogický konstruktivismus coby progresivní přístup k řízení učení žáků, jasně stanovený cíl hodiny a vlastní text připravený tak, aby se děti mohly učit samostatně i ve skupinách. Současně ocenila pečlivě zacílenou přípravu a promyšlený postup práce, předem stanovené důkazy o učení, respektující přístup, použití metod formativního hodnocení a důraz na téma ochrany životního prostředí.
Porotu zaujal především jeho respektující přístup ke studentům, názorná výuka, vedení studentů k touze po poznání, poskytnutí prostoru k vlastní aktivitě a přebírání zodpovědnosti za vlastní vzdělání. Současně ocenila odbornost a vyžití různorodých edukativních prostředků, kdy v odlišné pedagogické situaci neváhá opustit to, co má již ozkoušené.
Vítězové získali stromeček jabloně, která ponese symbolické plody jejich práce, a poukázku na odběr her v hodnotě 20.000 Kč pro školu, na které působí, od partnera ceny – společnosti Albi. Podle svého umístění také získali šeky v hodnotě 50.000 Kč, 40.000 Kč a 30.000 Kč.
Vítěz na prvním místě navíc obdržel od hlavního partnera ceny, společnosti O2, divokou kartu na grantovou podporu Nadace O2 ve výši 100 000 Kč do programu O2 Chytrá škola ve školním roce 2020/2021, stáž na zahraniční škole v hodnotě 1000 EUR, kterou věnoval Pavel Trantina, pomyslnou korunu, skleněný vavřínový věnec, od scénografa a skláře Ricarda Hoinheffa.
Všichni finalisté obdrželi finanční a věcné dary od společnosti Dove, společnosti Papírna, knihkupectví Kanzelsberger, redakce Řízení školy a víno z produkce České zemědělské univerzity v Praze.
Koordinátorka ceny, Hana Matoušů k letošnímu vyhlášení říká: „Těší nás pozice, kterou si cena získává mezi odbornou i laickou veřejností, a velmi si vážíme toho, že je vnímána ne jako cíl sám o sobě, ale jako prostředek k tomu, podpořit a vyzdvihnout skvělé učitele, kteří mohou být vzorem a inspirací pro ostatní.“