Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Případný zákaz mobilů ve školách odporuje obecnému trendu i Strategii digitálního vzdělávání

7. 8. 2018
EDUin
Screenshot_1

Praha, 7. srpna – V médiích se znovu objevila politická diskuse o zákazu mobilů ve školách. Jde o  kontroverzní téma, které naráží na obecný trend vysoké míry digitalizace a nutného vzdělávání v této oblasti, jež by pomohlo řešit možné negativní aspekty digitalizace mezi dětmi a dospívajícími.  V českém vzdělávacím systému by byl takový zákaz v přímém rozporu se Strategií digitálního vzdělávání, která předpokládá využití zařízení žáků v rámci vytvoření dostatečné digitální infrastruktury ve školách.

Diskuse o zákazu mobilních telefonů ve školách je inspirována legislativním krokem v tomto směru, který schválil francouzský parlament. Argumentace pro zákaz používání mobilních zařízení žáků ve francouzských školách zmiňuje zdravotní rizika, rizika související s narušováním pozornosti žáků a s kyberšikanou.

Jakkoliv jsou tato rizika relevantní, zákaz používání mobilů ve školách je dostatečně neřeší, pouze vytěsňuje problém mimo veřejný vzdělávací systém. V zájmu žáků, jejich rodičů i učitelů je vzdělávat se (a vzdělávat) tak, aby využití digitálních zařízení bylo v souladu s vědomou eliminací rizik, zdravým životním stylem a využitím pozitivních možností, jež tato zařízení přinášejí.

Zákaz může reálně snížit pozornost, kterou školy a učitelé digitálnímu světu věnují a k vytěsnění této dnes již neodmyslitelné součásti sdílení informací, poznávání a učení mimo oficiální obsah vzdělávání. Tento krok by se dostal do rozporu se Strategií digitálního vzdělávání, která naopak předpokládá, že se zařízení žáků, představující masivní a zároveň rychle obnovovanou disponibilitu, budou více využívána přímo ve výuce a v souladu s jejími cíli (str. 28).

Jak by měl český vzdělávací systém postupovat v souvislosti s digitalizací:

  • Jednoznačná podpora učitelů a škol v jejich profesionalizaci a dovednosti využívat digitální prostor ke vzdělávacím cílům.
  • Vytvoření návodů založených na příkladech dobré praxe, které nabízejí vhodná řešení pro integraci digitálních zařízení do výuky.
  • Vytvoření podobných návodů pro řešení problému kyberšikany.
  • Spolupráce s nemalým množstvím společností, které se využitím digitálních technologií ve vzdělávání zabývají, s upřednostněním systémů a aplikací dostupných v souladu s pravidly otevřeného vzdělávání (OER).
  • Osvěta vůči rodičům ve věci pozitivních přínosů digitálních zařízení a způsobu seznamování dětí s tímto světem (Avast a EDUin).

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Vysoká penetrace společnosti digitálními zařízeními a prolínání života s digitální dimenzí vyžaduje pozornost, kterou je třeba tomuto fenoménu věnovat ve vzdělávání. Měli bychom logicky uvažovat o tom, jak digitální existenci do vzdělávání přirozeně zahrnout, nikoliv ji vytěsňovat. Ostatně oficiální a platný dokument rozvoje českého vzdělávání to předpokládá. Signál typu ‚jde to i bez mobilů‘ si může řada učitelů i rodičů vykládat tak, že spolu snad digitální fenomén a vzdělávání nesouvisí. To by ovšem byl tragikomický omyl. Společně s Avastem připravujeme v tomto smyslu osvětu vů

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články