Během roku 2022 čekáme několik událostí a změn v českém vzdělávacím systému. Nabízíme jejich základní přehled.
proměna Národního plánu doučování
Národní plán doučování (250 milionů) nahradí Národní plán obnovy (celkově 8 miliard do roku 2026). Finance je možné opět použít pouze na individuální nebo skupinové doučování, ne aktivity na socializaci dětí. Stejná zůstává i odměna za doučování – 250 korun za hodinu. Střední školy můžou peníze nově využít na doučování všech žáků, tedy nejen těch v závěrečných ročnících. Prostředky do škol, které zřizuje kraj nebo obec, budou jednotlivým krajským úřadům rozepsány do 31. ledna 2022 a posléze rozeslány do škol. Více ZDE.
Představení Hlavních směrů budoucího RVP pro ZV, které připravuje Expertní panel. „V tomto případě počítáme se zapojením odborníků do diskuse a informováním zejména školské veřejnosti o postupu prací a dílčích výstupech,“ informuje panel na svém webu.
Další školy začnou učit informatiku podle revidovaného RVP, který ministerstvo představilo na jaře minulého roku. Učit podle něj od září 2021 začalo přes 800 škol, během tohoto roku začnou podle „nové” informatiky vzdělávat další školy. Změny se promítly i do RVP pro gymnázia, a to s účinností od 1. září 2022, změnit výuku budou muset nejpozději od 1. září 2025.
Odstartuje nový vzdělávací program pro ředitele škol, s Národním pedagogickým institutem ho připravuje organizace Učitel naživo. Smyslem je posilovat a rozvíjet kompetence a dovedností ředitelů jako pedagogických lídrů. Více informací ZDE.
Nová šance pro novelu zákona o pedagogických pracovnících
Za prioritu označil její prosazení nový ministr školství Petr Gazdík i další zástupci vládní koalice. Za podstatné označují lepší začlenění podpůrných pedagogických profesí do vzdělávacího systému, ale také podporu začínajících učitelů nebo fixaci učitelských platů na 130 procentech průměrného příjmu v Česku, ke které se vládní strany zavázaly v koaliční smlouvě.
Proměna přípravy budoucích učitelů
Na podzim nyní již bývalý ministr Robert Plaga podepsal se zástupci děkanů fakult připravujících učitele memorandum, ve kterém se společně zavázali, že přípravu budoucích učitelů promění tak, aby odpovídala cílům Strategie 2030+. Pro období do roku 2024 si stanovili šest priorit, patří mezi ně například změna pedagogických praxí, soustředění se na rozvoj oborových didaktik nebo zavedení kompetenčního profilu absolventa.
Naplňování Strategie 2030+
Dokument stanovuje pro rok 2022 několik bodů pro splnění. Mezi nimi například: