Letní doučovací kempy nestačí.
V Česku už jsou skoro rok uzavřené školy. Výuka na dálku dál zvětšuje rozdíly v kvalitě vzdělání a přístupu k němu. Vyrovnání nerovností po návratu žáků do lavic je v současné době vůbec největší úkol českého školství. A ministerstvo školství musí mít jasný plán. EDUin k jeho sestavení vyzývá v otevřeném dopisu.
EDUin dlouhodobě upozorňuje, že je potřeba zaměřit se i na další oblasti, než je jen aktuální scénář návratu do škol. Zapojení žáků do výuky na dálku je ovlivněno několika faktory, například uchopením distanční výuky a její efektivitou v dané škole nebo rodinným zázemím dětí. Stát by měl podchytit žáky, kteří mají horší přístup ke vzdělávání. Ministerstvo školství už dřív oznámilo, že nerovnosti mají vyrovnat třeba letní doučovací kempy. Pouze to ale nestačí. EDUin přináší několik tipů na řešení situace:
Inspiraci pro řešení nerovností v důsledku výpadku výuky je možné hledat i v zahraničí. EDUin přináší konkrétní příklady opatření – některé země už mají plány na řešení situace a na jejich zajištění směřují velké finanční prostředky.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Tak jako po zvládnutí urgentní péče na intenzivních lůžkách stojí před zdravotnictvím úkol vyrovnat se s pandemií skrze očkování, podobně bude ve školství největším úkolem po návratu žáků do lavic vyrovnání ohromných rozdílů mezi žáky, které vznikly během distanční výuky. Pokud nechceme mít skřípající soukolí jako v případě očkování, je třeba mít dostatečně dopředu jasný a komplexní plán na řešení doučování a včas na to školství připravit.“
Lenka Felcmanová, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání: „Po návratu dětí do škol je třeba systematicky podpořit jejich adaptaci na režim a vztahy ve škole. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost znovunavázání vztahů mezi žáky navzájem i mezi žáky a pedagogy, systematické podpoře duševního zdraví a nácviku zdravých způsobů seberegulace.”