Na středních odborných školách už začaly praktické části závěrečných i maturitních zkoušky. Česká republika patří mezi země s nejvyšším podílem žáků právě na těchto školách. I přes velké množství žáků, čelí odborná větev středního školství mnoha problémům. Ty přibližujeme v kapitole aktuálního Auditu vzdělávacího systému.
„Střední školství v České republice nedává části žáků prostor využít naplno jejich vzdělávací potenciál,“ upozorňuje analytik EDUin Karel Gargulák v kapitole o středním odborném školství. Příčinou je hned několik faktorů, kterým se autor v textu dále věnuje.
Problematická je už malá různorodost studentů odborného, a především pak učňovského, vzdělání. „Volba odborné školy často souvisí se socioekonomickými podmínkami a rodinným zázemím daného studenta, jeho kognitivním předpokladům však často neodpovídá,” vysvětluje Gargulák.
Jako další stěžejní problémy odborného vzdělání uvádí:
„Do budoucna by odborné školství mělo významněji převzít roli poskytovatele celoživotního profesního vzdělávání dospělých,“ myslí si Karel Gargulák. Uvádí dále země, kde se toto již děje, např. Nizozemí, Dánsko nebo Německo. Roli by v této změně měli hrát i zaměstnavatelé.