Reforma maturitní zkoušky je potřeba – s tím souhlasili všichni účastníci Kulatého stolu na téma: Proč a jak konkrétně reformovat maturitní zkoušku?, který ve čtvrtek 21. dubna organizoval EDUin a Stálá konference asociací ve vzdělávání.
„Na ministerstvu školství je naše vize zachovat dvě části maturitní zkoušky, to znamená společnou a profilovou, a bavit se o naplnění obou částí maturitní zkoušky,“ řekl náměstek ministra školství Jaromír Mareš.
S návrhem na úpravu maturitní zkoušky už dřív přišel think-thank Vzdělávání 21, který navrhuje maturitu rozdělit na dvě úrovně – profesní a „klasickou“. Profesní by umožňovala výkon povolání, které požadují ukončené maturitní vzdělání, ale nestačila by pro studium na vysoké škole. To by naopak umožňovala maturita „klasická“.
Podle Jana Mareše ale toto rozdělení on zatím neplánuje. „Já se spíš kloním k tomu, že by maturitní zkouška měla být kompletní a měla by zahrnovat obě dvě části, i pro to spektrum odborného vzdělávání,“ popisuje Jan Mareš. „Nejsem úplně příznivcem toho, že bychom měli hned na startu říkat, ‚nemusíš skládat společnou část, slož si jen profilovou, a pak se rozhoduj‘“. Já si myslím, že bychom se skutečně měli zabývat tím, že by tam měly být obě dvě části.“
A tento koncept vítá i Jana Podoláková, ředitelka Hotelové školy Poděbrady: „Já se opravdu přimlouvám za jednu maturitní zkoušku, za plnohodnotnou maturitu. Opravdu se přikláním k tomu, aby se nastavily ty parametry, ať už formální, nebo hlavně obsahové, aby maturitní zkouška byla inovována takovým způsobem, aby ji mohli skládat studenti odborných škol.“<
Debatu moderovala Pavla Lioliasová.