V Česku teď na některých středních školách běží druhé kolo přijímacích zkoušek. Volné kapacity jsou často na oborech zakončených výučním listem. Jak upozorňuje jedna z analýz letošního Auditu vzdělávacího systému, právě žáci na těchto školách jsou nejvíc ohrožení studijním neúspěchem. A proto je potřeba systémová změna.
Data ukazují, že studijním neúspěchem jsou nejvíce ohroženi žáci na odborných školách. „Jsou to ti z nepodnětného prostředí i horších ekonomických poměrů. Velká část těchto dětí končí v nematuritním odborném studiu, kde kvůli zastaralosti a neprostupnosti škol často dochází k předčasným odchodům ze vzdělávání či k nezaměstnanosti absolventa,“ píše v
analýze její autor Jan Zeman.
Český stát by se měl zajímat o každého neúspěšného žáka.
Analýza PAQ Research ukazuje hypotetické scénáře dopadu investic do podpory nejslabších žáků a žáků předčasně opouštějících střední školy. Projekce analýzy ukazují, že i drobné zlepšení nejméně gramotných patnáctiletých žáků by mohlo zvýšit budoucí roční HDP o 18 mld. Kč (lze srovnat se současnými náklady na inkluzi, které činí 10 mld. Kč). Přestože se jedná o hypotézy s viditelnými výnosy až po roce 2050, je evidentní, že investice do podpory neúspěšných žáků je racionálním krokem.
Jak situaci v odborném školství zlepšit?
Analýza vybírá cíle, které stanovila Strategie vzdělávání 2030+ a nyní jsou rozvíjené v implementačních kartách.
- revize a inovace soustavy oborů vzdělávání
- revize RVP v oblasti společného základu odborného výcviku – „Veškeré změny v obsahu učiva je nutné srozumitelně komunikovat a zaručit, aby je učitelé přijali a věděli, jak s nimi pracovat. Metodická podpora ve formě seminářů nemusí stačit, tuto zkušenost jsme již učinili v minulých letech při úpravách RVP ZV,“ komentuje tento bod analytik Jan Zeman.
- zvýšení kvality praktického vyučování – Změna kvality praktického vyučování bude mimo jiné závislá na dalších aspektech: Žák nesmí narazit na špatné vybavení školy a na vyhořelé nebo nedostatečně vzdělané učitele (kvalita vzdělávání); zaměstnavatel musí být motivovaný a připravený se žáky pracovat (metodická a finanční podpora).
- podpora kariérního poradenství
Kompletní analýzu si můžete přečíst ZDE.