Pomůže to třeba i při zápisech dětí do škol a školek
Za měsíc začínají zápisy do mateřských škol. Těch se sice v tuto chvíli nemohou zúčastnit ukrajinští uprchlíci, zřizovatelé by ale měli počítat s tím, že musí zajistit místo i pro děti ukrajinských uprchlíků v předškolním věku.
Zápisy do mateřských škol začínají 2. května a končí 16. května. Konkrétní termín si stanovuje ředitel nebo ředitelka mateřské školy. Ze zákona je pro děti povinný poslední rok předškolního vzdělávání. Školky tedy musí přijmout děti, kterým bude do 31. srpna 2022 pět let.
Vzhledem k válce na Ukrajině a přílivu uprchlíků tak ale v Česku vzniká nárok i dětem ukrajinských uprchlíků. Lex Ukrajina počítá s mimořádným zápisem do školek právě pro tyto děti od 1. června do 15. července. Jak v rozhovoru pro Radiožurnál zmínil ředitel odboru základního vzdělávání Michal Černý, může jít zhruba o osm tisíc ukrajinských předškoláků. Toto číslo už ale dnes může být vyšší.
Pozdější zápisy slouží také proto, aby bylo jasné, jak je potřeba zvětšit kapacity školek. Pokud je školka plná, je na jejím řediteli, aby o tom informoval svého zřizovatele. A právě zřizovatel je pak ten, který situaci řeší a snaží se zajistit místo nejprve v nespádové mateřské škole a pak případně přes krajský úřad v jiné oblasti. Role zřizovatelů bude v této chvíli zásadní a je proto potřeba, aby na to byli připraveni.
EDUin proto upozorňuje, že kvůli potřebě přijetí předškoláků z Ukrajiny nemusí být dost místa pro menší děti. Ty sice rodiče do školky mohou přihlásit, školka je ale nemusí přijmout. Problém může být hlavně ve velkých městech. Proto je třeba na základě zjištění kapacit předškolních a školních zařízení koordinovat ubytovávání rodin ukrajinských uprchlíků tak, aby se předcházelo vzniku přetížených lokalit, které by mohly potenciálně generovat sociální napětí způsobené nedostatkem míst ve školách a školkách.
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: Bude záležet především na schopnosti státu a zřizovatelů škol koordinovat rozmístění ukrajinských rodin po celé České republice tak, abychom předcházeli zátěži ve větších městech. Děti zároveň nepotřebují pouze místa ve školkách a ve školách, budou potřebovat psychologickou a intenzivní jazykovou podporu. Řada z nich se stejně jako české děti může potýkat s některými dalšími speciálními vzdělávacími potížemi. A na to bychom neměli zapomínat. Pro české školství znamená náhlý příliv ukrajinských dětí bezpochyby výzvu, ale i příležitost, jak se intenzivně věnovat posilování bezpečného a vstřícného prostředí ve všech školách. Těžit z toho pak budou všechny děti.