Tisková zpráva: V Česku stále chybí dlouhodobé řešení pro rodiny bez připojení k internetu

27. 11. 2020
EDUin

Operátoři i stát by se měli dohodnout na systémovém řešení problému

Čeští žáci a studenti se začínají pomalu znovu vracet do škol. Stát ale v průběhu celé pandemie koronaviru nedokázal vyřešit problém rodin, které nemají přístup na internet a jejichž děti se nemohly do vzdělávání na dálku zapojit. Na problém se ale nesmí zapomenout i s ohledem na možné další uzavření škol. 

Stát by měl zvážit možnost podpory například přes pevný, případně bezdrátový internet, který rodiny získají na omezené období bez automatického přepnutí smlouvy do placeného paušálu. Podobné příklady a inspirace, jak spolupráce může fungovat, už na trhu jsou – například Česko.digital v rámci projektu Učíme online potřebným rodinám kromě počítačů zajišťuje právě i modemy s internetovým připojením, které je nezavazuje k prodloužení smlouvy. 

EDUin vítá snahu mobilních operátorů, kteří chtěli rodinám v době pandemie pomoct. Ani jejich nabídky ale nedosáhnou na všechny děti, které připojení k internetu potřebují. Taková pomoc je bohužel nesystémová a přináší s sebou specifické problémy. Stále také platí, že hlavní slovo v online připojení pro všechny by měl mít stát. 

Například společnost T-Mobile rozdala rodinám přes 10 tisíc datových SIM karet s připojením na internet zdarma. Je dobře, že operátor poslal v těchto dnech do škol mail, kde dodatečně upřesňuje některé podmínky akce. Podle nových informací budou SIM karty po třech měsících automaticky deaktivovány a není potřeba posílat výpověď smlouvy. To může pomoci sociálně slabším rodinám, které často nemají dostatečnou gramotnost k tomu, aby si pohlídaly podmínky smlouvy. V případě jinak nastavených podmínek by se totiž rodiny mohly dostat do dalších dluhových pastí. Bohužel ale stále platí, že rodiny na SIM kartě zaplatí za hovory a sms zprávy v případě, že si tyto služby na webu nezablokují. 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: V řešení online připojení všech dětí je na řadě stát. Musí se tak dít systémově, dílčí snahy pomoci od jednotlivých soukromých subjektů jsou většinou značně omezené a selektivní. Distanční výuka se v budoucnu může kdykoliv opakovat a je potřeba být do té doby připraven. Prudký růst nerovností mezi dětmi, které ke vzdělávání na dálku mají a nemají podmínky, nás vyjde mnohem dráž.”

Eva Pavlíková, koordinátorka Česko.digital: „Vnímáme, že v této době je velmi důležitá pomoc, která potřebné rodině neklade další překážky. Vědomi si toho, jsme velkou péči věnovali právě domluvě s operátory a připojení k internetu zajišťujeme přes neziskovou organizaci, která zná potřeby rodiny velmi zblízka a může jí nabídnout další sociální služby pro zvýšení kvality života.”

Jaroslav Jirásko, ředitel Základní školy K.V.Raise, Lázně Bělohrad: Kvalitní připojení dětí z rodin, kde internet nemají, se doposud koncepčně nepodařilo vyřešit. Řešení, která přicházejí, hodnotím velmi kladně, ale téměř všechna jsou krátkodobá, nekoncepční, často směřují jinam, než by měla. Internet je dnes základ pro vzdělávání každého žáka i studenta, a pokud ho doma nemá, má oproti připojeným dětem hendikep. A to nejen v období distančního vzdělávání, ale i při prezenční formě.” 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články