Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání SPD T. Okamury – EU ničí české vzdělávání, učitele je třeba ochránit, do škol vrátit řád

4. 10. 2017
EDUin
Screenshot_5

Praha, 4. října – Strana přímé demokracie Tomia Okamury jako jedna z mála požaduje zvýšení investic do vzdělávacího systému na 6 % z celkového HDP.  V samotném programu tento slib uveden není, obsahuje pouze kusé informace koncentrující se zejména téma učitelů (zvýšení platů, ochrana). Strana však k programu připojila samostatný dokument týkající se vzdělávání. Píše se v něm, že úpadek českého vzdělávání je zapříčiněn vstupem do EU, inkluze je součástí spiknutí ve snaze o vytvoření multikulturního superstátu, že vysoký počet maturantů a vysokoškoláků je pro českou společnost škodlivý (vysoké školy musí naplňovat zájem „státu“), že ve školách je relativizován vztah založený na lásce mezi mužem a ženou a že je z nich záměrně vytlačována vlastenecká výchova. Tyto svérázné závěry často vycházejí z objektivních premis (nekoncepčnost, rozdíly ve financování podle krajů, dlouhodobé podfinancování).

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu SPD:

Pozitiva:

  • Výrazné zvýšení investic do vzdělávacího systému, avšak bez koncepce rozvoje vzdělávání.
  • Zvýšení platů učitelů ( na stejné úrovni jako ODS, ČSSD či KDU-ČSL, tedy 130 % průměrné mzdy v ČR) a další podpora učitelů, ovšem s cílem k návratu, nikoliv k rozvoji.
  • Úloha školských rad a koncepční vliv krajských záměrů rozvoje vzdělávací soustavy.
  • Eliminace rozdílů ve financování regionálního školství.

Negativa:

  • Manipulace (či nevědomost) procházející celým dokumentem, od údajné ideologizace školství, vlivu EU na úpadek vzdělávání, škodlivosti vyššího poměru dosahování maturit a terciárního vzdělávání až po konkrétní dezinformace typu „speciální pedagogové byli degradováni na úroveň asistentů pedagoga“.
  • Proklamacím typu „obnovíme kvalitu a prestiž technického a zdravotnického vzdělávání“, „zvýšíme podíl praxe učitelů“ chybí jakákoliv představa o realizaci.
  • Populistická prohlášení o „nepotřebných VŠ oborech“ bez uvedení, o které se konkrétně jedná.
  • Dogmatický požadavek podřízení cílů vzdělávání trhu práce (podobně jako KSČM).
  • Příprava k obraně vlasti, vlastenecká a tzv. rodičovská výchova jako suplementy tržně-pracovního zaměření vzdělávání bránícího „nebezpečné ideologizaci školství vlivem EU“.

Co chybí:

  • Jakákoliv koncepce rozvoje vpřed, nikoliv zpět.
  • Práce s daty, využití zahraničních zkušeností.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Za nejambicióznější slib v dokumentu týkajícího se vzdělávání považuju tvrzení, že ‘investice do rodin odstraní demografickou krizi, která ohrožuje české školství‘. Nebezpečná je nacionalistická nota celého dokumentu, vytváření dojmu, že EU likviduje české vzdělávání a snění o návratu k domnělé dřívější slávě českého školství. I přes sympatickou snahu věnovat vzdělávání více než jen odrážky v programu jde o populistický produkt s možnými nebezpečnými dopady v případě – nepravděpodobné  realizace.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články