Praha, 17. září – Každoroční zpráva Education at a Glance, kterou vydává OECD, přináší obvyklé srovnání statistických parametrů jednotlivých vzdělávacích systémů. Zpráva také obsahuje diagnostické snímky jednotlivých zemí, pomocí nichž se snaží ukázat na jejich nejsilnější charakteristiky a odhalit výzvy a rizika, která z toho vyplývají. Obraz České republiky je tristní.
Ze zprávy o stavu a rozvoji vzdělávacího systému v ČR mimo jiné vyplývají tato zásadní zjištění:
Skutečnosti, které zdůrazňuje zpráva OECD, jsou dlouhodobě předmětem odborných diskusí i zpracovaných doporučení, z nichž většina doposud nebyla projednána, natož realizována. Paradoxem vzdělávací politiky v ČR je, že není naplňována ani platná Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020. Odkazy na dokumenty uvádíme níže.
Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Situace je o to horší, že Education at a Glance 2018 nepřináší žádné nové informace. Nebezpečné podfinancování vzdělávacího systému, podhodnocení učitelů, nízká atraktivita učitelského povolání či omezená sociální mobilita a reprodukce vzdělávání podle statusu rodiny jsou důvěrně a dlouhodobě známé skutečnosti. Vláda, je-li skutečně odpovědná, nemůže nadále ignorovat, že ČR je prizmatem vzdělávání vnímána jako jedna z nejzaostalejších zemí v rámci OECD. Místo toho ale v programovém prohlášení akcentuje bezpečnost, infrastrukturu a digitalizaci. Tato neschopnost nastavit smysluplné priority je politováníhodná.“