Tisková zpráva: Změny u přijímacích zkoušek a maturit jsou po pandemii potřeba

12. 10. 2021
EDUin
ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash

Ministerstvo školství dlouhodobě nabádá k zahájení školního roku v klidu, bez spěchu a snahy okamžitě dohnat zameškané učivo po distanční výuce. Tato snaha je ale v rozporu se stále nezměněnými centrálně organizovanými přijímacími zkouškami nebo maturitami. Právě teď je nejvyšší čas na zahájení debaty o změnách, které zohlední sociálně znevýhodněné děti.

Data České školní inspekce z poslední tematické zprávy mluví jasně: „Podíváme-li se na podíl žáků se značnými mezerami v probraném učivu, pak z vyjádření učitelů vyplývá, že v absolutních číslech jde odhadem minimálně o 14,5 tisíc žáků na prvním stupni základních škol, 22 tisíc žáků na druhém stupni základních škol (z celkových více než 440 tisíc) a 18 tisíc žáků navštěvujících střední školy (z cca 390 000).“

To tedy při hrubém odhadu vychází na zhruba pět tisíc žáků (4,5 %) z devátých tříd a 4 500 žáků z posledních ročníků středních škol (5,5 %).

Podle ČŠI je také velmi pravděpodobné, že: „Takových žáků bude nakonec ještě více vzhledem k tomu, že se mnoho nedostatků projevilo teprve po jejich návratu nebo budou identifikovány až začátkem nového školního roku 2021/2022.“ Dopad pandemie na výsledky žáků sleduje například také studie PAQ Research.


ZDROJ: Česká školní inspekce – Tematická zpráva – Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách 

Cermat u minulých přijímacích zkoušek dovolil dva pokusy i více času. U připravovaných zkoušek v letošním roce se ale zatím o žádných úpravách nemluví.

EDUin proto apeluje na MŠMT a jeho podřízenou organizaci CERMAT, aby vytvořili plán pro situaci, že:
a) vše půjde podle plánu a přijdou ke zkouškám zaostávající děti.

b) se školy budou zavírat a situace bude ještě horší.

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Z dat ČŠI i PAQ Research můžeme vidět, že sociálně znevýhodněné děti byly pandemií zasaženy nejvíce. Pokusme se zabránit dalšímu zvětšování nerovností mezi kraji a školami v ČR, které potvrzují české i mezinárodní statistiky. Zaostávající žáci začínají být díky návratu do škol a potřebě doučování dobře vidět a zaslouží si upravit podmínky tak, aby nemuseli kromě problémů s bydlením, s rodiči nebo se současnou školou překonávat další překážku v podobě neadekvátně nastavené závěrečné zkoušky.“
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články