Ministerstvo školství dlouhodobě nabádá k zahájení školního roku v klidu, bez spěchu a snahy okamžitě dohnat zameškané učivo po distanční výuce. Tato snaha je ale v rozporu se stále nezměněnými centrálně organizovanými přijímacími zkouškami nebo maturitami. Právě teď je nejvyšší čas na zahájení debaty o změnách, které zohlední sociálně znevýhodněné děti.
Data České školní inspekce z poslední tematické zprávy mluví jasně: „Podíváme-li se na podíl žáků se značnými mezerami v probraném učivu, pak z vyjádření učitelů vyplývá, že v absolutních číslech jde odhadem minimálně o 14,5 tisíc žáků na prvním stupni základních škol, 22 tisíc žáků na druhém stupni základních škol (z celkových více než 440 tisíc) a 18 tisíc žáků navštěvujících střední školy (z cca 390 000).“
To tedy při hrubém odhadu vychází na zhruba pět tisíc žáků (4,5 %) z devátých tříd a 4 500 žáků z posledních ročníků středních škol (5,5 %).
Podle ČŠI je také velmi pravděpodobné, že: „Takových žáků bude nakonec ještě více vzhledem k tomu, že se mnoho nedostatků projevilo teprve po jejich návratu nebo budou identifikovány až začátkem nového školního roku 2021/2022.“ Dopad pandemie na výsledky žáků sleduje například také studie PAQ Research.
Cermat u minulých přijímacích zkoušek dovolil dva pokusy i více času. U připravovaných zkoušek v letošním roce se ale zatím o žádných úpravách nemluví.
b) se školy budou zavírat a situace bude ještě horší.