Sdílet článek
Chyby v testech se mohou vyskytnout, podstatné je, jak se k nim postavíme.
Tomáš Feřtek 25. 7. 2023
Hodnotit uplynulý školní rok lze různě, nabízíme jednu poněkud hořkou rekapitulaci. 19. června dal Nejvyšší správní soud za pravdu maturantovi, který zažaloval ministerstvo školství ve sporu o úlohu v maturitním testu z matematiky. Jeden bod, který potřeboval, aby test složil, mu podle rozsudku náleží. Na první pohled to vypadá jako dobrá zpráva. Soudní systém zafungoval, spravedlnosti bylo učiněno zadost. Horší je, že šlo o maturitní test z roku 2019. Spravedlnosti to tedy trvalo skoro přesně čtyři roky.
30. května 2019 podal maturant žádost o přezkum výsledku maturitního testu. Podle něj měla sporná úloha ne jedno, ale dvě řešení. Ministerstvo žádost zamítlo. Maturant podal správní žalobu. Městský soud v Praze dvakrát (září 2020 a srpen 2021) rozhodnutí ministerstva zrušil jako nepřezkoumatelné. Což přeloženo z právní řeči znamená, že ministerstvo odmítlo bod navíc v testu přiznat, ale neobtěžovalo se jakkoli argumentovat.
Další ministerské odmítnutí už argumenty obsahovalo, ale soud v červenci 2022 při projednávání třetí maturantovy žaloby rozhodl, že ministerstvo se mýlí a musí studentovi sporný bod přiznat. Ani tehdy však MŠMT neuznalo porážku a podalo kasační stížnost. O té Nejvyšší správní soud rozhodl opět po roce – a teď už je nesporné, že pravdu měl maturant.
Vítězství je to poněkud hořké, protože onomu studentovi je platné jako mrtvému zimník. Test úspěšně složil o rok později a letos už skončil studium na vyšší odborné škole. Čekat čtyři roky na rozhodnutí o tom, zda jsem odmaturoval, to opravdu smysl nedává. Takže jaké z toho plyne poučení?
Nepřekvapí, že se občas objeví v testu chyba nebo Cermat musí zpětně upravovat kritéria hodnocení. Jistě se to někdy stane znovu. Právě proto máme po novém ministrovi a novém řediteli Cermatu chtít jasné sdělení, co udělají, aby se řešení zase neprotáhlo na roky. Očekávejme od ministra konkrétní opatření, která zajistí, že ministerstvo nebude řízení záměrně zdržovat a obstruovat v neprospěch žáků, jako se to stalo v tomto případě. A po řediteli Cermatu máme chtít záruky, že jeho lidé nebudou napříště „upravovat“ dokumenty.
To není nijak přehnané tvrzení. V této kauze totiž kdosi z Cermatuzmanipuloval takzvaný klíč správných řešení. V něm bylo u této úlohy uvedeno jako správné jen jedno řešení. Validační komise Cermatu i Nezávislá odborná komise MŠMT na základě mylných informací konstatovaly, že všechny úlohy byly zadány bezchybně a měly jediné řešení. Maturant spor vyhrál, protože až u soudu vyšlo najevo, že Cermat uznával také další odpovědi.
Tak co s tím pan ministr a pan ředitel udělají?
Text vyšel na webu Týdeníku Respekt.