Praha 3. listopadu 2010 – Ministr školství Josef Dobeš 2. listopadu v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut Radiožurnálu uvedl, že neúspěšní studenti mají do jarní premiéry státní maturity možnost stáhnout si vzorové maturitní testy a trénovat jejich vyplňování. Chápeme, že pan ministr chtěl tímto výrokem uklidnit premiéra Nečase a naznačit, že množství neúspěšných bude menší než současných třicet procent, ale nechtěně tak odhalil slabinu současného pojetí státní maturity.
Tento výrok totiž dává za pravdu jejím kritikům, kteří už po léta varují, že vzdělávání na středních školách se po zavedení státních maturit může přinejmenším v posledním ročníku zredukovat na prosté trénování maturitních testů. Pan ministr Dobeš svým nešťastným výrokem školy a studenty k takovému chování přímo nabádá. Přitom je jasné, že sebelépe vystavěný test může ověřit jen malou část toho, co má škola studentovi poskytnout, a zúžení vzdělávání na „trénink testů“ by pak nutně jen dále snížil kvalitu středních škol, zvlášť těch slabších.
V tuto chvíli by bylo rozhodně více na místě uvažovat o tom, co testy státní maturity doopravdy otestovaly a nakolik to souvisí s tím, co školy studenty doopravdy učí. Reakce na maturitní generálku naznačují, že mezi těmito dvěma skutečnostmi je velký rozdíl a to i v případě gymnázií, která jinak v maturitní generálce uspěla velmi dobře.
Jana Straková, výzkumná pracovnice Institutu pro ekonomické a sociální analýzy, řekla: „To, že třetina studentů neuspěla u maturitního testu, nám neříká o úrovni vědomostí a dovedností našich studentů vůbec nic. Abychom mohli ze skutečnosti, že žáci test nesložili, vyvozovat nějaké závěry, museli bychom se důkladněji zabývat otázkou, jaká by měla být vědomostní a dovednostní výbava každého maturanta a jak dobře test tuto výbavu měří. V současné situaci je velmi dobře možné, že obtížnost testu byla špatně nastavena, případně testové úlohy byly špatně voleny. Absence „maturitního standardu“ s sebou nese reálné nebezpečí, že snaha vyhnout se neúspěchu u zkoušky, nepovede k systematickému důrazu na dosažení důležitých vzdělávacích cílů, ale k bezmyšlenkovému nacvičování jednotlivostí obsažených v testu.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Rozumím tomu, že výsledky maturitní generálky ministra překvapily a rozhodl se pro rychlou reakci, aby své kroky obhájil před zbytkem vlády. Nevydal se ale dobrou cestou. Prosté trénování maturitních testů úroveň vzdělávání na neúspěšných středních školách samo o sobě nezlepší. Je třeba si neustále připomínat, že maturitní testy mohou ověřit jen část toho, co by si měli mladí lidé na středních školách osvojit.“
Kontakty:
Jana Straková, expertka ISEA
e-mail: jana.strakova@isea.cz, mobil: +420 731 191 980
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: +420 602 687 016
Poznámky pro editory:
Celý text expertky Institutu pro ekonomické a sociální analýzy Jany Strakové najde ZDE
Další reakce na výsledky maturitní generálky na www.eduin.cz.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz