Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Trénink maturitních testů naše školství nespasí

3. 11. 2010
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin upozorňuje ministra Dobeše na rizika při zavádění současné podoby státní maturity.

Praha 3. listopadu 2010 – Ministr školství Josef Dobeš 2. listopadu v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut Radiožurnálu uvedl, že neúspěšní studenti mají do jarní premiéry státní maturity možnost stáhnout si vzorové maturitní testy a trénovat jejich vyplňování. Chápeme, že pan ministr chtěl tímto výrokem uklidnit premiéra Nečase a naznačit, že množství neúspěšných bude menší než současných třicet procent, ale nechtěně tak odhalil slabinu současného pojetí státní maturity.

Tento výrok totiž dává za pravdu jejím kritikům, kteří už po léta varují, že vzdělávání na středních školách se po zavedení státních maturit může přinejmenším v posledním ročníku zredukovat na prosté trénování maturitních testů. Pan ministr Dobeš svým nešťastným výrokem školy a studenty k takovému chování přímo nabádá. Přitom je jasné, že sebelépe vystavěný test může ověřit jen malou část toho, co má škola studentovi poskytnout, a zúžení vzdělávání na „trénink testů“ by pak nutně jen dále snížil kvalitu středních škol, zvlášť těch slabších.

V tuto chvíli by bylo rozhodně více na místě uvažovat o tom, co testy státní maturity doopravdy otestovaly a nakolik to souvisí s tím, co školy studenty doopravdy učí. Reakce na maturitní generálku naznačují, že mezi těmito dvěma skutečnostmi je velký rozdíl a to i v případě gymnázií, která jinak v maturitní generálce uspěla velmi dobře.

 

Jana Straková, výzkumná pracovnice Institutu pro ekonomické a sociální analýzy, řekla: „To, že třetina studentů neuspěla u maturitního testu, nám neříká o úrovni vědomostí a dovedností našich studentů vůbec nic. Abychom mohli ze skutečnosti, že žáci test nesložili, vyvozovat nějaké závěry, museli bychom se důkladněji zabývat otázkou, jaká by měla být vědomostní a dovednostní výbava každého maturanta a jak dobře test tuto výbavu měří. V současné situaci je velmi dobře možné, že obtížnost testu byla špatně nastavena, případně testové úlohy byly špatně voleny. Absence „maturitního standardu“ s sebou nese reálné nebezpečí, že snaha vyhnout se neúspěchu u zkoušky, nepovede k systematickému důrazu na dosažení důležitých vzdělávacích cílů, ale k bezmyšlenkovému nacvičování jednotlivostí obsažených v testu.“


Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Rozumím tomu, že výsledky maturitní generálky ministra překvapily a rozhodl se pro rychlou reakci, aby své kroky obhájil před zbytkem vlády. Nevydal se ale dobrou cestou. Prosté trénování maturitních testů úroveň vzdělávání na neúspěšných středních školách samo o sobě nezlepší. Je třeba si neustále připomínat, že maturitní testy mohou ověřit jen část toho, co by si měli mladí lidé na středních školách osvojit.“

 

Kontakty:

  • Jana Straková, expertka ISEA

e-mail: jana.strakova@isea.cz, mobil: +420 731 191 980

  • Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.

e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: +420 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Celý text expertky Institutu pro ekonomické a sociální analýzy Jany Strakové najde ZDE

  • Další reakce na výsledky maturitní generálky na www.eduin.cz.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články