Co přinesl týden 30. 8. – 5. 9. 2021
Krátce:
Výrok: „Myslím, že to půjde těm, kteří jsou spřátelení se svým učitelem a jeho výukou, která jim umožnuje se ptát. To je také velká slabost českého školství. Když se podíváte do vzdělávacích programů, skoro nikde nenajdete výstup nebo cíl umět klást otázky. To je přitom podstata učení. Ne vědět odpovědi. To je až kýžený výsledek, pokud se umíte dobře ptát,“ říká Ondřej Hausenblas v rozhovoru pro ČRo Plus.
V souvislostech:
O zvýšení třídnického příplatku se v poslanecké sněmovně mluvilo v posledních letech opakovaně, konečně na něj došlo. Od 1. září si třídní učitelé mohli připočíst k platu částku v rozmezí od 1500 do 3000 korun. MŠMT odhaduje, že náklady na třídnické příplatky narostou zhruba o 1,3 miliardy korun. Přesnější číslo jeho úředníci nemají a vlastně ho ani nepotřebují, objem peněz, které budou školám posílat na platy, to totiž nezmění.
Ještě v roce 2018 patřily relativní platy českých učitelů k těm úplně nejnižším nejen v EU, ale i v rámci zemí OECD. Think tank IDEA při CERGE-EI, který sleduje výši učitelských platů každoročně, ve studii nazvané Platy učitelů v roce 2020 a výhled: Usne Česko na vavřínech? potvrdil, že to už neplatí. Platy českých učitelů se podle autorů studie Daniela Münicha a Vladimíra Smolky dostaly na 90 % výdělku vysokoškolsky vzdělaných v ekonomice, tedy zhruba na průměr učitelských platů v Evropské unii. Letos by se podle odhadů mohly dostat nad průměrných 46 tisíc a učitelský plat na úroveň 128 % českého průměru, při započítání řídících pracovníků na úroveň 138 %.
Otázkou ale je, zda se ho podaří na s Evropou srovnatelné úrovni udržet, v tom je Daniel Münich trochu skeptický. „Letos jsem slyšel řadu debat, kde se udržení nynějších pozic zpochybňovalo, třeba že si to státní rozpočet nemůže po covidu dovolit. Ministryně financí Alena Schillerová (…) tak argumentovala v rámci diskusí o neschváleném návrhu zákona, který měl zavést automatickou valorizaci, aby hladina učitelských platů na úrovni 130 % průměrné mzdy zůstala zachována. Zkrátka vidím riziko, že se dosažená meta začne zpochybňovat nebo zapomínat záhy poté, co jsme jí dosáhli – což by byla chyba,“ řekl v rozhovoru pro respekt.cz.
Týkalo by se to i tzv. nadtarifu. To je částka, ze které ředitelé škol vyplácejí učitelům odměny a osobní ohodnocení, ale také různé povinné příplatky, třeba právě příplatek za třídnictví, který si zvýšení opravdu zasloužil. „Nám za tu práci připadal historicky nízký. Třídním učitelům jsme automaticky dávali větší odměny,“ říká Martin Ševčík, ředitel základní školy Londýnská v Praze. Až bude rozdělovat odměny v prosinci, už to brát v úvahu nebude.
Platí ovšem jednoduchá matematika – když se třídní učitelé rozdělí o více peněz a nadtarif dorazí do škol stejný, na odměny pro všechny zbyde méně. Podle MŠMT to není tento případ. „Prostředky na zvýšení zvláštního příplatku byly školám na počátku tohoto roku rozepsány, na každý úvazek pedagogického pracovníka byl navýšen normativ ostatních nárokových složek platu o 1 500 korun na měsíc,“ říká Aneta Lednová. Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce je ale i tak důležité, aby se při sestavování rozpočtu na příští rok na zvýšené třídnické příplatky nezapomnělo.
Na tom, kolik „peněz navíc“ ředitelé mají v rozpočtu, totiž záleží. Rozhodně je to lepší než dříve, podle studie IDEA podíl nadtarifů narostl z 5–7 % v roce 2018 na dohled k 15 % v roce 2020. I tak ale „variabilita učitelských platů zůstala velmi nízká a neodpovídá diverzitě v kvalitě práce učitelů. Plat učitele je nadále dominantně určován tarify, tedy především roky praxe“.
„Zbyde mi zhruba kolem desetiny,“ odhaduje Martin Ševčík objem finančních prostředků, se kterými může opravdu volně disponovat. Svým učitelům je vyplácí převážně v mimořádných odměnách, které už jsou díky přidávání do nadtarifu na výplatní pásce znát. „Jsou flexibilnější, více motivují, na rozdíl od osobního ohodnocení, u kterého po chvíli zapomenete, že ho v platu máte zahrnuté,“ vysvětluje ředitel úspěšné základky.
Výběr z Edukalendáře: