Týden pro wellbeing ve škole upozorňuje na důležitost duševního zdraví

12 (1) (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Přes 60 neziskových organizací se zapojí do nultého ročníku Týdne pro wellbeing ve škole. V týdnu od 13. do 20. února připraví různé semináře, workshopy, happeningy nebo vzdělávací kampaně. Cílem je poukázat na wellbeing jako na základní princip pro prevenci duševních onemocnění, ale také pro to, aby se děti a mladí lidé efektivně učili. Koordinátorem nultého ročníku Týdne pro wellbeing ve škole je Partnerství pro vzdělávání 2030+.

„Wellbeing zahrnuje několik vzájemně souvisejících oblastí – fyzickou, kognitivní, sociální, emoční a duchovní. K podpoře každé z nich můžeme uplatňovat širokou škálu opatření, od zdravého stravování přes nenásilnou komunikaci po hodnotové vzdělávání,” vysvětluje vedoucí pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+ Lenka Felcmanová.  Data v posledních letech ukazují, že wellbeing a duševní zdraví se u dětí a mladých lidí v Česku zhoršuje. Naposledy výzkum Národního ústavu duševního zdraví mapoval duševní zdraví žáků a žákyň 9. ročníků základních škol, podle něj:

  • více než 50 % žáků a žákyň 9. tříd projevuje známky zhoršeného wellbeingu,
  • až 40 % žáků a žákyň ZŠ projevuje známky středně těžké až těžké deprese,
  • 3 z 10 dotazovaných projevují známky středně těžkých až těžkých úzkostí.

Cílem Týdne pro wellbeing ve škole je zvýšit povědomí o celé šíři problémů, se kterými se děti a mladí lidé potýkají. Zapojené organizace během únorového týdne nabídnou zájemcům z řad odborné veřejnosti, ale například i rodičům inspiraci a řadu příkladů a nástrojů, jak wellbeing mladých, dospívajících i dospělých (nejen) ve školním prostředí rozvíjet. Kompletní přehled akcí najdete tady.

EDUin je mediálním partnerem Týdne pro wellbeing ve škole. Analytička Lucie Slejšková dodává, proč je podle ní třeba, aby se o tématu více mluvilo: „Každý rozumný učitel a učitelka vám potvrdí, že dítě, které se ve škole necítí dobře, něčím se dlouhodobě trápí, nebo je dokonce úzkostné či depresivní, nebude schopné se dobře učit. Vzdělávací výsledky a to, jak se dítě cítí, nejdou zkrátka oddělit. A škola potřebuje mít dostatek kapacit a možností, jak o wellbeing žáků pečovat, nemůže to nechat jen na rodině.”

Celý týden zakončí v úterý 20. února Konference pro wellbeing ve škole. Jako hlavní hostka tam vystoupí Sharon A. Hoover, klinická psycholožka a ředitelka Národního centra pro podporu duševního zdraví ve školách a Centra pro bezpečné a podporující školy. Kompletní program konference najdete tady.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články