Co přinesl týden 23. 9. – 29. 9. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Víceletá gymnázia byla konstruovaná pro malý počet dětí – 5 až 10 %. V některých krajích tam ale dnes odchází 20 až 25 % dětí. A tím se úplně změnila jejich role. Místo škol s výraznou přidanou pedagogickou hodnotou jsou dnes gymnázia postavená na tom, že se na nich vyselektují děti ambiciózních rodičů, které mají lepší předpoklady a nikdo je tam nebrzdí.“ Sociolog Daniel Prokop, který je členem expertní skupiny připravující Strategii vzdělávací politiky 2030, hovoří o selektivitě víceletých gymnázií a potřebě zlepšovat druhé stupně ZŠ (Seznam zprávy).
V souvislostech:
Školské odbory v úterý vyhlásily stávkovou pohotovost (iRozhlas). Nedohodly se s ministrem školství Robertem Plagou na růstu platů. S nabízeným navýšením nejsou spokojeny. Po jednání školské tripartity to řekl předák školských odborů František Dobšík. Plaga navrhl, aby si všichni učitelé od ledna přilepšili o 2 250 korun. Dalších průměrně 1 400 korun má putovat do odměn. Odbory požadovaly původně navýšení platů učitelů o 15 procent. Souhlasily po jednáních pak s desetiprocentním přidáním, vše ale chtěly do základu výdělku. Ministr navrhoval růst tarifů o pět procent a zbývajících pět procent do odměn, poté přišel s pevnou částkou 1 750 korun pro všechny. Dnes ji upravil na 2 250 korun. Výraznější přidání pro pedagogy žádají ale i zaměstnavatelé.
Navrhovaným růstem Babišův kabinet plní své programové prohlášení, dodal Plaga. Vláda slíbila, že by pedagogové na konci volebního období měli pobírat 150 % svého výdělku z roku 2017. Průměrný učitelský plat by tak měl činit asi 45 000 korun. EDUin upozorňuje, že navrhovaných 10 % je stále nedostatečných, původně bylo slibováno více a stále nebyl dokryt dlouhodobý deficit v odměňování pedagogů vůči ostatním profesím. V posledním období dynamicky rostla mzda ve většině sektorů, v mnoha oblastech je růst vyšší než u učitelů, takže nůžky se nedaří přivírat. Je nutné kompenzovat v oblasti učitelských platů deficity z minulosti, a to nikoli pouze jejich dorovnáním ve vztahu k průměrnému platu ČR.
Učitelská platforma ve své tiskové zprávě upozorňuje, že plánované navýšení mezd v důsledku připravované reformy financování nezaručuje, že se učitelské mzdy zvýší o slíbených 10 %. Od roku 2020 bude spuštěna reforma financování škol, chybí ovšem přesný výpočet, jaké změny reforma ve školách způsobí, tvrdí sdružení. Ministerstvo školství nabízí variantu, že se každému učiteli přidá pevná částka 2 250 Kč s tím, že zbytek do 10 % bude rozdělovat ředitel. „Pokud trvá nejistota dopadu reformy financování, je lepší přidat všech deset procent přímo do tabulkových mezd. Může se jinak stát, že rozdíl mezi 2 250 korunami a deseti procenty k učitelům nedoputuje, ředitelé budou nuceni použít je na hrazení nadúvazkových hodin nebo suplování,” říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Studie think-tanku IDEA při Cerge-EI upozorňuje, že platy českých učitelů patří v rámci ekonomicky nejvyspělejších zemí světa dlouhodobě k nejnižším. Jde o přirozený důsledek toho, že Česko na své regionální školství vydává zhruba o třetinu menší podíl hrubého domácího produktu (HDP), než je ve vyspělých zemích běžné. Pokud by měl být průměrný plat českých učitelů v poměru k platům vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v Česku v roce 2018 srovnatelný s průměrem zemí EU resp. Finska či Německa (dle parity kupní síly), musel by dosahovat úrovně zhruba 53 000 Kč resp. 56 000 Kč, a nikoliv pouhých 36 000 Kč.
Poměr průměrných učitelských platů vůči průměrné mzdě v národním hospodářství v roce 2018 meziročně narostl o 2,9 procentních bodů a dosáhl téměř 115 %. Znamenalo to však zatím pouze návrat na úroveň roku 2008 před finanční a následně ekonomickou krizí. Úroveň učitelských platů se sice v letech 2017 – 2018 výrazně zvýšila, ale ve stejné době dynamicky rostly i platy všech vysokoškolsky vzdělaných v celém nepodnikatelském sektoru. Problém je podle analýzy IDEA i to, že jsou platy českých učitelů velmi rovnostářské (Hospodářské noviny). Rozdíl mezi nástupním platem, příjmem po 15 letech praxe a platem učitelů s nejvyšší kvalifikací patří v Česku k nejnižším mezi zeměmi OECD. Odměny pedagogů v ČR se pohybují od pěti do sedmi procent, zatímco u ostatních vysokoškoláků nebo administrativních pracovníků činí osm až dvanáct procent platu.
Co se týče zvýšení tarifní a nadtarifní části učitelských mezd, EDUin podporuje záměr směřovat alespoň třetinu navýšení do nadtarifní složky. V současné situaci nejsou odměny dostatečně motivační ve vztahu ke kvalitě práce učitelů. Stávajícím minimálním podílem nadtarifů není ředitelům škol dána dostatečný manévrovací prostor, aby mohli efektivně řídit kvalitu práce svých zaměstnanců. „Učitelé si zaslouží i nadále pokračovat v dorovnávání platů. Nezapomínejme u tohoto procesu průběžně sledovat i kvalitu jejich práce a k tomu nadtarifní složka nerozlučně patří,“ doplnil programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: