Učitelé vyzývají ministra k podpoře Metodického portálu RVP.CZ (aktualizováno – 443 signatářů)

27. 11. 2011
EDUin
rvp.cz_1

Zveřejňujeme další výzvu ministru školství Josefu Dobešovi. S dopisem se na něj obrátilo sedmnáct učitelů a pracovníků zabývajících se vzděláváním pedagogů z celé České republiky a upozorňují ho, že radikální omezení peněz na podporu jediného metodického portálu podporujícího reformu školství, znamená jeho faktickou likvidaci. Ani včera teoreticky přislíbená částka 3,5 miliónu korun nestačí na jeho provoz a fakticky znamená likvidaci práce, kterou tisíce učitelů na tomto portálu od roku 2005 odvedli a zároveň zmarnění několika desítek miliónů korun, které byly do vybudování metodického portálu investovány. Na konci dopisu najdete podpisový formulář, kde se můžete k výzvě připojit.

 

Otevřený dopis na podporu plné funkčnosti Metodického portálu RVP.CZ

 

Pane ministře,

 

Metodický portál RVP.CZ po pěti letech provozu denně navštěvuje 10 000 uživatelů, kteří zde nacházejí tisíce digitálních učebních materiálů (DUM), stovky článků, odkazů, obrázků, příprav na vyučování či tematických plánů. Velká část obsahu prošla recenzním řízením a korekturou, jedná se tedy o garantovaný obsah, jak po stránce obsahové, tak po stránce formální (učitelé, kteří tyto materiály používají, nemusí mít strach z porušování autorských práv). Dalším kladem těchto materiálů je to, že se jedná o materiály vložené učiteli z praxe a jde tedy o materiály „odpilotované“, ověřené v praxi.

V rámci projektu Metodika II vznikla také řada velmi kvalitních tutorovaných e-learningových kurzů, jejichž osud je v současné době nejasný.

 

V posledních dnech byla zveřejněna zpráva o ukončení projektu Metodika II, který Metodický portál spravoval. Dostupné informace hovoří o tom, že Metodický portál RVP.CZ bude dále spravován jedním člověkem a podpořen částkou max. 2 mil. korun ročně (namísto předchozích 12 stálých zaměstnanců a dalších více než 200 spolupracovníků s dotací cca 19 mil. korun ročně, ve kterých byly obsaženy také odměny autorům a recenzentům publikovaných materiálů a článků či kurzovné e-learningových kurzů, které byly v rámci projektu pro účastníky zdarma).

MŠMT potvrdilo, že Metodický portál RVP.CZ bude fungovat za změněných podmínek, konkrétně je však nikde nespecifikovalo.

 

Domníváme se, že více než tisícovka současných autorů a potenciál, který je v ostatních návštěvnících Metodického portálu, je dostatečnou zárukou pro další rozvoj obsahové části portálu. Jsme přesvědčeni, že míra užívání Metodického portálu RVP.CZ učiteli významně poroste, neboť pozitivní efekt sdílení zkušeností a spolupráce mezi učiteli se teprve dostává do povědomí. Sdílení vlastních materiálů, jejich odborná garance a možnost spolupráce na nich, je zatím nepřekonaný způsob, jak zajistit přímou metodickou podporu učitelům – kvalitně a efektivně. Omezení provozu Metodického portálu RVP.CZ by znemožnilo pokračovat v nastoleném trendu sdílení a spolupráce mezi učiteli a odbornou veřejností.

 

Úmysl MŠMT omezit fungování Metodického portálu RVP.CZ nedostatečným financováním jeho provozu je v přímém rozporu s Vaším tvrzením o podpoře učitelů a jejich dalšího vzdělávání, či o snahách zkvalitnit české školství. Omezení funkčnosti portálu je také v rozporu s „Dlouhodobým záměrem vzdělávací soustavy České republiky na období 2011-2015“, bod II. 1.2.2: „… rozvíjet sekci základní vzdělávání na Metodickém portálu se zaměřením na žádané tématické vstupy a komunitní moduly, na tvorbu elektronických učebních textů a učebnic…“.

Jsme přesvědčeni, že Metodický portál RVP.CZ NELZE za výše popsaných nových podmínek provozovat v plné šíři a žádáme podporu pro PLNOU FUNKČNOST Metodického portálu RVP.CZ, tj:

  • publikaci recenzovaných a garantovaných odborných teoretických, praktických i informativních článků;

  • publikaci recenzovaných a garantovaných digitálních učebních materiálů (DUM);

  • moderovaná plně funkční diskuzní fóra;

  • technickou i lidskou pomoc při tvorbě a sdílení materiálů;

  • koordinaci příspěvků v komunitních modulech;

  • dohled nad dodržováním pravidel internetového portálu a  netikety;

  • plně funkční a otevřené prostředí pro sdílení zkušeností;

  • zajištění týmu technické podpory, týmu jazykových a  obsahových recenzí.

 

Tento dopis uveřejníme také prostřednictvím portálu EDUin, kde budeme sbírat další podpisy formou výzvy na podporu zachování plné funkčnosti Metodického portálu RVP.CZ. Tyto podpisy Vám zašleme znovu po skončení této akce v prosinci 2011.

 

Planá nad Lužnicí 20. listopadu 2011

 

Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor

 

Tento otevřený dopis iniciovali:

  • Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
  • Mgr. Hana Pilařová, zástupce ředitele, ZŠ Stráž, okres Tachov
  • RNDr. Jitka Rambousková, učitelka, ZŠ a MŠ Nýřany, okres Plzeň – sever
  • Mgr. Hana Dědková, učitelka, ZŠ Vodárenská 2116, Kladno
  • Mgr. Jana Kneřová, učitelka, Harrachov
  • Mgr. Hana Vellánová, ředitelka školy, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor
  • Mgr. Ludmila Kovaříková, učitelka, ZŠ a MŠ Vranovice, okres Brno-venkov
  • Mgr. Pavla Toncrová, učitelka, ZŠ a MŠ Vranovice
  • Mgr. Jana Zárubová, učitelka, ZŠ a MŠ Na Beránku v Praze 12, Praha
  • Bc. Dagmar Murová, učitelka ZŠ a MŠ Vlasatice
  • Lenka Urbanová, ICT konzultant, garant diskuzí, moderátor
  • Mgr. Jindřich Strejček, učitel, KZŠ Nativity, Děčín
  • Jaroslava Pachlová, učitelka a vychovatelka, ZŠ Stráž, okres Tachov
  • Jan Zouhar, lektor, kouč a mediátor, Vsetín
  • Mgr. Václav Ulvr, učitel, Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec
  • Mgr. Michaela Paseková, učitelka, ZŠ Lesní, Liberec
  • Mgr. Lenka Říhová, zástupce ředitele, Speciální ZŠ Poděbrady

Seznam signatářů naleznete zde.

Aktuální počet: 443

 

Pokud se chcete k výzvě připojit, vyplňte formulář níže.
Po odeslání vaše jméno administrátor webu přidá do seznamu signatářů.

 

[iframe https://docs.google.com/spreadsheet/embeddedform?formkey=dFZSZGNaU1d0bzJmR0xNQVNRMWlORHc6MQ 500 500]

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články