Nic jako sněhové vločky nepozoruji. Děti vydrží opravdu hodně, ale valí se toho na ně dnes extrémně moc, říká výzkumnice
„Jestliže rodina spolupracuje a škola použije prostředky, které má, měla by se šikana zastavit. Pokud pokračuje, je tam zřejmě další okolnost či okolnosti, které komplikují situaci, a je potřeba zapojit pomoc dalších institucí,” říká psycholožka Lenka Kollerová, která bude jednou z řečnic na letošní konferenci Úspěch pro každého žáka.
Strkání se na chodbě, vysmívání se v hodině nebo rozhádaní kamarádi, kteří si k sobě už nesednou ani na oběd. Signály probíhající šikany ve škole mohou být zřejmé, jako je monokl pod okem ze rvačky za školou, nebo také skoro neviditelné. Náznaky se ale podle psycholožky Lenky Kollerové objeví vždycky, když se člověk správně dívá. „Dítě, které bývalo veselé a energické, začne být posmutnělé, zádumčivé nebo třeba vzteklé. Reagujeme na to, když nám děti zesmutní, ale máme problém si uvědomit, že také podrážděnost může být signálem, že se něco děje,” vysvětluje v rozhovoru pro EDUin.
Lenka Kollerová (c) archiv Lenky Kollerové
Jak se mají děti vyrovnávat se šikanou ve škole, když se nemají na koho obrátit? Ne vždycky mají nějakého člověka, kterému by mohly ve škole říct, co je trápí a co mají dělat.
V první řadě je dobré svěřit se rodičům, kteří mohou dítě podpořit a spolu s dítětem, nebo sami se pak obrátit na školu. Určitě by na každé škole měl být někdo, kdo má agendu šikany pod sebou a za kým mohou jít děti přímo. Typicky to bývá metodik prevence ze školního poradenského pracoviště. A pokud děti nevědí, na koho se obrátit nebo mají pocit, že metodik prevence či jejich třídní učitel nejsou důvěryhodné osoby, mohou přemýšlet, jestli ve škole není někdo jiný z dospělých, komu by se mohly svěřit. Setkáváme se i s případy, kdy se děti nebo dospívající svěří důvěryhodným školníkům či kuchařkám. Všichni pracovníci školy by pak měli nahlášené případy předávat dál. Ve výsledku je odpovědností ředitele, aby všechny případy šikany řešil. Pokud má dítě pocit, že je to přímo touto cestou moc obtížné, jsou tu vrstevníci, kteří mohou pomoci hledat pochopení u učitelů. Odpovědnost za řešení šikany leží na škole, na učitelích a na vedení školy.
Dokáže dítě vyřešit šikanu ve škole samo?
To je hodně těžká otázka. Šikana je velmi široký pojem, ale z definice šikany se ve všech těch situacích setkáváme s něčím, čemu říkáme „asymetrie sil“. To znamená, že pro toho, kdo je terčem šikany, je mimořádně obtížné se bránit. Vzhledem k této asymetrii sil se neosvědčuje povzbuzovat děti nebo dospívající, kteří se dostanou do role šikanovaného, aby to řešili sami. Pokud tam tato asymetrie je, tak je určitě rolí dospělých, aby tu situaci zastavili. Setkáváme se i s tím, že laické povzbuzení obětí, aby si to vyřešily samy, může vést k eskalaci problémů.
Dospělá osoba je tedy v řešení šikany klíčová?
Šikana je široká oblast s hodně různorodými případy. Pokud se ale bavíme o šikaně v pravém slova smyslu, tedy jako o agresivním chování, které je typicky opakované a kde je především výrazná asymetrie sil, kde ten, kdo útočí, je ve velké převaze, výrazně oblíbenější nebo používá takové prostředky, proti kterým je z principu velmi obtížné se bránit, je opravdu rolí dospělých situaci zastavit.
Můžete uvést příklad, kdy je velmi těžké se bránit?
Například když vám někdo ukradne identitu na internetu, zveřejní zesměšňující nebo intimní video a další podobné situace. Tam je velká asymetrie sil už z povahy útoku.
Ukažme si to na modelové situaci – obrátím se jako žák nebo rodič na školu s tím, že se v jejích prostorách šikana děje. Má škola dostatečné metody a nástroje na to, aby šikanu zvládla, nebo je potřeba podpora dalších profesí, institucí, někoho zvenčí?
To záleží případ od případu. Většinu běžných a méně závažných šikan zvládne škola sama. Pro část případů určitě potřebuje podporu dalších institucí. Důležitá je samozřejmě role policie u těch úplně nejzávažnějších, které zahrnují trestné činy nebo větší přestupky. Nicméně to jsou ty extrémní případy. Školy mají také velké zkušenosti se spoluprací s orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD).
Celý rozhovor čtěte na EDUin.cz.