Co přinesl týden 18. 5. – 24. 5. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Získávat zkušenost znamená evidovat jevy, které se dějí, zejména jevy překvapivé, tyto jevy archivovat, organizovat a analyzovat. Když to dělá jeden člověk, zkušeností moc není, ale když se dá dohromady třeba jen dvojice nebo trojice učitelů a každý to zkusí jinak, tak zkušeností bude daleko víc, posune je to. A to nejen pro dobu krize.“ Milan Hejný odpovídal na otázku, zda současná situace může mít i pozitivní dopady, v rozhovoru pro studentský projekt Presloviny.cz.
V souvislostech:
Jak dostat děti do škol řeší vedle Česka řada dalších zemí. Celkem zavřelo školy od začátku roku téměř 190 zemí, což se po celém světě dotklo 90 procent žáků. Zatímco o uzavření škol se rozhodlo velmi rychle, s otevíráním jsou země opatrnější. „Sto zemí zatím neoznámilo datum pro znovuotevření škol, 65 jich má plán pro částečné nebo plné znovuotevření a 32 se jich rozhodlo dokončit školní rok online,” píše se v materiálu zveřejněném na webu UNESCO. V nejistotě ohledně toho, jak bude vypadat konec jejich školního roku, je tak téměř 900 milionů žáků a studentů.
V Evropě, jak zaznamenalo situaci ke konci minulého týdne UNESCO, prozatím plně otevřely školy v Norsku, Rakousku či Bělorusku. K podobnému kroku, jaký zvolila Česká republika, tedy k částečnému otevření, přistoupila celá řada evropských zemí. Patří mezi ně například Francie, Belgie, Nizozemí, Dánsko, Německo, Slovinsko, Chorvatsko nebo Řecko. Až v září se do školy vrátí školáci v Itálii nebo Španělsku, upozorňuje BBC v článku, který sleduje také data pro znovuotevření obchodů, restaurací nebo kadeřnictví.
Otevírání škol ve většině zemí doprovází diskuse o tom, jak velkým epidemiologickým rizikem tento krok je. Závěry expertů nejsou zcela jednoznačné. Řadu studií, která se zabývá rizikem šíření onemocnění Covid-19 mezi dětmi, shrnuje agentura Reuters. Několik studií konstatuje, že děti významnými přenašeči nového typu koronaviru s velkou pravděpodobností nejsou. Za šíření koronaviru v tzv. rodinných clusterech jsou podle dosud známých informací děti odpovědné v jednom z deseti případů.
Zároveň ale studie německých odborníků ukazuje, že i když je mezi potvrzenými případy koronaviru malý počet dětí, neznamená to, že se tím snižuje epidemiologické riziko. Jen pro ilustraci – v USA jsou podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí mezi potvrzenými případy nákazy 2 procenta dětí, v Číně 2,2 procenta, v Itálii 1,2 procenta a ve Španělsku 0,8 procenta. Důvod je pravděpodobně větší počet asymptomatických případů v této věkové skupině. Že jsou bez obtíží, ale neznamená, že jsou méně nakažlivé, upozorňují němečtí vědci. Riziko je podle nich u dětí stejné jako u dospělých, informuje New York Times. Němečtí epidemiologové prosazují řadu opatření, mezi něž patří dodržování rozestupů, zvýšená hygiena, větrání, užívání roušek a jiné ochrany obličeje.
V Německu se právě s ohledem na epidemiologická opatření rozhodli pro návrat vyšších ročníků, u nichž se předpokládá snazší vymahatelnost nových hygienických pravidel. Další země – například Dánsko nebo Francie – ale otevírají i třídy, které jsou ekvivalentem tříd prvního stupně základních škol.
Obdobný scénář jako Česká republika zvolili ve Francii. Zde se některé školky a školy otevřely pro část žáků do 15 let již 11. května (France 24), a to v tzv. zelených zónách, jak francouzská vláda označuje regiony, kde se epidemii podařilo zkrotit. Podobně jako u nás se francouzské školy budou otevírat za poměrně přísných hygienických pravidel. O tom, kdo z žáků se do školy vrátí, se rozhodovalo i podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb nebo podle situace rodičů. V zemi, která patří v Evropě mezi nejvíce zasažené, mnozí rodiče odmítli své děti do škol poslat. Ve Francii se rovněž objevily případy opětovného uzavření škol v souvislosti s výskytem nemoci. Uzavřeno bylo 70 z celkového počtu 40 000 otevřených škol. Zvýšení počtu nových onemocnění a vyšší riziko pro žáky a učitele však otevření škol nepřineslo, shodlo se 22 evropských ministrů školství. Například v Dánsku jsou přitom třídy nižších ročníků základních škol otevřeny déle než měsíc.
Na Slovensku rozhodli o částečném znovuotevření škol od 1. června, tamní ministerstvo školství připravilo podrobné manuály a instruktážní videa. Vysvětluje v nich nejen opatření, která budou znovuotevření škol provázet, ale i důvody, které k tomuto rozhodnutí ministerstvo vedly. Zmiňuje socializační roli školy a potřebu žáků být v kontaktu s vrstevnickými skupinami, snížení zátěže rodičů, ale také odbřemenění velké části učitelů, kteří realizují výuku na dálku.
analytik EDUin Karel Gargulák, Radka Hrdinová
Výběr z Edukalendáře: