Co přinesly týdny 22. 12. 2014 – 4. 1. 2015
Témata týdnů: Údajně neznámý učitel publikoval text, který podporuje kroky současného ministra školství, Petr Chaluš k němu píše kritický komentář. Komentář Boba Kartouse pro revue Přítomnost poukazuje na odhad stanfordského ekonoma Hanusheka, podle něhož by stačilo vyměnit 5 % nejhorších učitelů a ČR by se dostala ve výsledcích vzdělávání na úroveň Finska. Problém je, že kvalitu učitelů v ČR nikdo nezjišťuje. Písmo Comenia Script, tzv. nevázané písmo, v němž jednotlivé litery nejsou spojeny, vzbuzuje kontroverzi mezi rodiči dětí, jejichž školy tento výukový typ písma zavedly. Podle odpůrců způsobuje problémy dětem při čtení psacího písma (Aktuálně.cz). Monika Stehlíková, učitelka českého jazyka, popisuje koncepci své vlastní dvouhodinovky a cíle, kterého chce při výuce dosáhnout: aby si děti zažily radost ze čtenářství. Přehled nejčtenějších článků na portálu EDUin.cz za rok 2014.
Výrok dvou předcházejících týdnů:
„Nebojme se nově nastavit proces, a to včetně legislativních věcí, abychom dokázali vrátit linii žák – škola – firma tam, kde má být. Pokud se nám to podaří, jsem optimistou, že se posuneme dál,“ prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák ke kampani k roku technického vzdělávání, který začal 1. 1. 2015.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- 2015: rok technického vzdělávání (a průmyslu). Tento rok má být rokem technického vzdělávání. Jedná se o kampaň, kterou společně podpoří MŠMT a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Nejvyšší prioritou této kampaně ze strany MŠMT má být „podpora oborů dle potřeb trhu práce“. Tuto agendu ministr školství důsledně prosazuje, využil k tomu i svého vystoupení na Radě EU pro vzdělávání. Svaz průmyslu chce zejména „cílenou /marketingovou/ kampaní zviditelnit tuzemský průmysl jako základ moderní ekonomiky 21. století“. Pochybnosti o efektivitě kampaně a také fakta o přetrvávajících mylných předpokladech o počtu absolventů, které mají technicky zaměřené firmy k dispozici, předkládá ve svém blogu Tomáš Feřtek (Respekt).
- Vánoce a vzdělávání? David Yilma píše ve svém posledním blogu na EDUin.cz o tom, zda by Vánoce nemohly být příležitostí, jak děti zasvětit do náboženské tématiky. Poukazuje na svou zkušenost ze Spojeného království, kde jsou dětem v předmětu Náboženská studia představována různá témata týkající se různých náboženství, tedy v ekumenickém rámci. Bob Kartous ve svém komentáři pro LN poukazuje na fakt, že Vánoce představují etický a výchovný problém a snaží se nastínit, jak jej obrátit ve výchovnou výzvu. Pochybnosti o současném významu Vánoc nabízí také komentář stejného autora pro Britské listy.
- Distance mezi tituly a skutečným vzděláním. Zájmové sdružení Pro středoškoláky.cz uspořádalo v prosinci debatu na téma „Job snů současné generace“. Z diskuse vyplynulo, že doklady o formálním vzdělávání v mnohém usnadňují přístup k požadované práci, nicméně s inflací titulů jsou tyto stále méně rozhodujícím měřítkem kvality. Na téma titulů a vzdělávání napsal blog Ondřej Šteffl. Poukazuje na fakt, že rodiče velmi často nechtějí pro své děti skutečné vzdělání, ale právě titul, což svými legislativními kroky podporuje i stát. Jako důležité vidí, aby rodiče začali chápat význam skutečného vzdělávání a výchovy, nikoliv pouze certifikátů.
- Nový zákon o pedagogických pracovnících. iDNES.cz při této příležitosti upozorňuje, že odhadem zůstává na českých školách na 2 000 učitelů, kteří požadavky nového znění zákona, jenž požaduje vysokoškolské vzdělání pedagogického směru, nesplňují. Další tisíce učitelů zahájilo ve stanovené době studium a na některé skupiny se vztahuje výjimka. O prosazení zákona na základě lobby pedagogických fakult a o tom, že i kdyby mezi vyhozenými byl pouze jeden dobrý učitel, bude to „svinstvo“, píše ve svém komentáři Václav Klaus ml. (Novinky.cz).
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Debata – Rodičovská loterie: Jak se připravit na zápisy, 15. 1., 18.00, Langhans, Praha 1.
- 11. schůze školského výboru sněmovny parlamentu ČR. Veřejně přístupné jednání, na pořadu je novela školského zákona. 15. 1. v 10.00, místnost č. 106, 1. patro budovy A, Sněmovní 4, Praha.