Co přinesl týden 29.9. – 4. 10. 2020
Krátce:
Výrok týdne:
„Změnit způsob přemýšlení lidí je velmi těžké. Nejlépe to jde šokem. A to se právě stalo. Skokem jsme donutili učitele, aby se některé výukové programy naučili alespoň ovládat, což je podmínka pro to, aby vůbec začali přemýšlet nad tím, jak je používat didakticky… Většinou si učitel v této situaci představí, že svou výuku tak, jak ji praktikuje dosud, má nějakým způsobem převést do online prostoru. Snaží se učit stejně, ale ono to bohužel nejde,“ říká Bořivoj Brdička z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy ve článku, který hledá odpověď na otázku, jak jsou školy připraveny na on-line výuku. Podle iniciativy Česko.digital používá téměř polovina škol k online výuce nedostačující nástroje. (irozhlas.cz)
V souvislostech:
Od půlnoci 5. října platí v České republice nouzový stav, který vláda vyhlásila na třicet dní. Spolu s tím bude v krátké době již podruhé zakázána osobní přítomnost žáků ve školách. Na serveru vlády je nyní k dispozici obsáhlý souhrn všech opatření, která vstupují v souvislosti se zhoršující se epidemiologickou situací v platnost. Na jednom místě je tak k dispozici souhrn informací například k omezení hromadných akcí, dalšího fungování zdravotnictví a obchodů nebo opatření, s nimiž se setkají lidé přijíždějící do České republiky.
Část dokumentu věnovaná školství je ve srovnání například s popisem opatření pro zdravotnictví nebo sociální služby velmi stručná (má pouhé tři odstavce), některé z nejasností diskutovaných během minulého týdne vyjasňuje. Především potvrzuje, že se distanční vzdělávání, na které od pondělí 5. října minimálně na 14 dní přechází střední, vyšší odborné a vysoké školy v krajích s červenou či oranžovou barvou, „nebude vztahovat na praktické vyučování a praktickou přípravu, individuální konzultace a zkoušky na vysokých školách a v případě víceletých gymnázií také na povinnou školní docházku.“
Školská zařízení se mají v dalších týdnech řídit rozhodnutím krajských hygienických stanic, které budou upravovat opatření podle toho, jak se bude v jednotlivých regionech vyvíjet epidemiologická situace.
Souhrn aktuálně platných epidemiologických opatření, jak jej vláda zveřejnila na svém webu, najdete zde.
Ministerstvo školství na svém webu publikovalo nařízení všech 14 krajských hygienických stanic, která obsahují epidemiologická opatření platná pro školy a školská zařízení od pondělí 5. října. V deseti ze čtrnácti krajů hygienici zakázali osobní přítomnost žáků, která se týká nejen středních a vyšších odborných škol, ale také základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a středisek volného času. Na těch školách, kde se žáci budou nadále učit prezenčně, je zakázán zpěv a sportovní aktivity.
Čtyř „zelených“ krajů se tato opatření týkají jen částečně, zpěv a sport jsou na školách s výjimkou 1. stupně od 5. října minimálně na dva týdny zakázány i tam, kde děti do školy chodit mohou.
Nařízení všech krajských hygienických stanic platných od 5. října najdete zde.
Ztráty ze vzdělávání zameškaného během pandemie si s sebou děti zejména ze sociálně vyloučeného prostředí a děti se speciálními vzdělávacími potřebami ponesou po celý život, odhaduje analýza ekonomických dopadů uzavření škol, kterou vydalo OECD. První průzkumy efektivity vzdělávání v některých amerických školních distriktech podle autorů této analýzy zaznamenaly výrazný pokles v procesu učení, a to zejména ve školách v socio-ekonomicky slabších regionech. Průzkumy z Německa naznačují, že během karantény většina dětí strávila aktivitami spojenými se školou jen dvě hodiny denně. Délka vzdělávání přitom podle nich úzce souvisí s příjmem, kterého lidé dosahují v individuálním životě, a obecně ovlivňuje výkonnost celé ekonomiky. Hanushek a Woessmann odhadují, že třetina školního roku by zejména ty děti, které nebyly v kontaktu se školou, mohla připravit o zhruba 3 procenta jejich životního příjmu. Česká republika patří podle této analýzy v rámci OECD mezi země, kde byly školy zavřeny nejdéle.
Analýzu The Economic Impacts of Learning Losses, Eric A. Hanushek Ludger Woessmann, September 2020 najdete zde.
Výběr z Edukalendáře: