Všechny děti v Česku nemají stejné šance. Mapa vzdělávání má nová data, příklady dobré praxe i příběhy
Sociologická výzkumná organizace PAQ Research vydala novou verzi Mapy vzdělávání. První vyšla loni v únoru a po revizi přináší aktualizovaná data, nové ukazatele i datové analýzy. Největší proměna je vidět u příběhů vzdělávacích úspěchů a neúspěchů. Na nich je vidět, že vzdělávání pro děti v Česku není stejné a hodně závisí na tom, v jaké části země a sociálních podmínkách se narodí. V tom se tuzemské školství liší od většiny Evropy – u nás mezi různými kouty země panují hluboké nerovnosti. Velké rozdíly vidí PAQ Research v propadání a nedokončování ZŠ či míře znalostí a kompetencí dětí.
„Samotné školy rovné šance zaručit nemohou. Stěžejní roli hrají různé formy chudoby. Děti kvůli exekucím rodičů či nestabilnímu bydlení přichází o podmínky ke studiu, podporu rodin i aspirace. Sociální problémy se netýkají jen nejvíc znevýhodněných krajů, koncentrují se mikroregionálně. Na řadě míst proto vedle sebe existují naprosto odlišné vzdělávací světy. Aby vzdělávání sloužilo všem dětem stejně dobře, musíme řešit otázku vzdělávání a sociálních podmínek společně,” vysvětluje organizace poskytnutá data.
PAQ Research shromažďuje datové analýzy a výzkumně podložená řešení vzdělávacích nerovností v Česku. Mapa vzdělávání nově ukazuje regionální nerovnosti a vztah mezi vzděláváním a chudobou i na výsledcích testování, které vypovídají o znalostech a kompetencích žactva. Přibyla také typologie obcí s rozšířenou působností a datová analýza, která ukazuje pozitivní roli mateřských škol či podpůrných pozic v boji se vzdělávací neúspěšností. Z dat se tak dá vyčíst, že nerovnosti ve výsledcích vzdělávání, které souvisí hlavně s destabilizující chudobou, zůstávají mezi různými kouty Česka i podle aktualizovaných dat stále velké.