Sdílet článek
Tématy byla nejen stávka, ale i duševní zdraví dětí nebo dresscode
Anna Brzybohatá 30. 11. 2023
ilustrační foto (c) unsplash
V epizodě z poloviny listopadu se podcast věnoval duševnímu zdraví dětí. Eva Mikulecká rozebírala s dětským psychologem Janem Kulhánkem, co se děje se současnou generací dětí, proč tomu tak je nebo jakou zásluhu na tom mají dospělí. „Děti dnes s identitou hodně experimentují a my se je bojíme limitovat. Hranice ale znamenají i bezpečí,” říká v podcastu PoliTalk Kulhánek. Naléhavost řešení ukazují také výsledky nedávného výzkumu Národního ústavu duševního zdraví, podle kterého trpí až 40 procent deváťáků depresemi a výrazně stoupá počet sebepoškozování.
O gymnáziích diskutovali v novém podcastu 9 let natvrdo učitel pražského gymnázia Na Zatlance Michal Kaderka a majitel sítě prestižních tuzemských gymnázií PORG Martin Roman. Vladimír Piskáček se jich ptal na hlavní neduhy českého školství, proč má na gymnáziu studovat daleko méně dětí než v současné době, proč by měla být těžší a pouze pro elitní žáky nebo jak by měla vypadat reforma českého školství, která by ho mohla výrazně posunout vpřed.
Podle ředitelky Základní školy v Trmicích Marie Gottfriedové by se každý měl ve škole cítit vítaný. Jak toho dosáhnout, vysvětlovala v podcastu učitele pražské základní školy na Strossmayerově náměstí Daniela Pražáka. Ve více než hodinovém rozhovoru spolu probírali také témata, jako je spolupráce škol s pedagogickou fakultou a přijímání studentů na praxe nebo jaké strategie může škola využívat, aby pomohla dětem ze složitého rodinného prostředí.
Ve čtyřicátém čtvrtém díle podcastu z dílny Národního pedagogického institutu (NPI) se dozvíte víc o výuce informatiky a vzdělávání učitelů. Ondřej Neumajer, který je vedoucím oddělení Digitalizace ve vzdělávání v NPI a spolupracuje také s organizací Učitel naživo, se v poslední době věnuje například upozaděnému tématu malé revize rámcového vzdělávacího programu, konkrétně otázce digitálních kompetencí pro základní vzdělávání. Řeč přišla také na profesní rozvoj učitelů i ředitelů škol.
Učitelka a influencerka Štěpánka Cimlová, která na sociálních sítích vystupuje pod jménem Štěkánka the učitelka, mluvila ve vysílání Rádia Junior o tom, jestli mohou děti ve škole nosit tepláky nebo jestli by měli učitelé na děti křičet. Cimlová má na sociálních sítích statisíce sledujících a v online světě se snaží pomáhat žákům, které ve škole něco trápí.
Zavřeným školám se v posledních týdnech věnovaly celé díly řady podcastů. Reportér Seznam Zpráv Josef Mačí před dvěma týdny vysvětloval v pořadu 5:59 Lenky Kabrhelové, že stávka není o platech učitelů. „Mluvil jsem s řadou ředitelů základních a středních škol. Až mě trochu překvapilo, že jsou opravdu bojovní,“ řekl Mačí, který se oblasti školství dlouhodobě věnuje. Komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk pro Český rozhlas Plus označil stávku jako další hřebík do rakve Fialovy vlády. V posledním díle Kulatého stolu SKAV a EDUin diskutovali a rozebírali důvody stávky ekonom Daniel Münich a dva zástupci ministrů školství – Mikuláš Bek i Robert Plaga. Že je rozpočet pro školství jenom hra s čísly a vláda dokazuje, že vzdělávání nemá jako prioritu, rozebíral podcast Chuťovky.